Krossad dag

Idag är det fredag och en dag fylld med krossade planer. Var meningen att jag skulle hänga med ut ikväll med några kompisar, men såklart blir det aldrig som man planerat. Orkar faktiskt inte bry mig. Funderar på att dra iväg och träna hela kvällen efter att jag kommit hem. Träna och sitta med ansiktsmask i bastun. Ja, det ska jag göra. Tänker även ta med mig lite matte hem och räkna då jag har noll planer denna helgen.

Det är faktiskt rätt skönt att ta en vit helg och bara sitta hemma och kura. Då blir man extra glad när det händer något nästa helg, då vill man bara ut! Men just idag är en sådan dag där allt är skit och allt känns så jävla meningslöst. Kanske beror det mest på att jag är singel/håller på att bli singel. Jobbigt och ensamt...



En tidning som tar ansvar

Tog som vanligt med mig en Metro-tidning på väg hem från skolan. När jag kom hem och slog upp mittensidorna blev jag chockad och jätteglad. Jag hittade flera sidor fyllda med artiklar om återvinning! Där fanns tips och råd, var man sorterar var och varför det är så himla bra med att återvinna och sopsortera.

Återvinning är något naturligt för mig eftersom vi alltid har gjort det hemma, mamma är mycket mån om att rätt saker återvinns och att allt är rent. Nu läste jag även att man kan börja återvinna mjuka plastförpackningar, som till exempel chipspåsar. Bra va?

Ja, jag blev minst sagt glatt överraskad av Metro som är en tidning som verkligen håller måttet när det gäller att uppmärksamma miljöfrågor. Återvinning är ju också något vi i Sverige är världsledande inom och något vi borde vara stolta över och fortsätta med, även bli bättre! En av artiklarna handlade faktiskt om att vi i Sverige fyller alla miljökrav när det gäller vår återvinning, alltifrån hur vi transporterar materialet och hur mycket vi återvinner. Detta är ett system andra länder sakta men säkert börjar ta efter. Heja dig som återvinner!




Säg nej till sopberg - återvinn!

Billiga sidor i lågkonjukturens tider




Allt ovanstående kostade mig 25 kronor stycket förutom armbandet som kostade 15 kronor. Detta plus ett par bruna mormorsstövlar för 150 kronor. Är man ekonomsk så är man ;) Sakerna kommer ifrån Catalog (sök på catalog på google). Där finns varor ifrån ellos och josefssons. Jag säger inte att allt där är en fröjd för ögat, men några godbitar kan man hitta. Plus att det är billigt!

Att köpa frukt&grönt efter säsong




Vi i Sverige är bortskämda med att kunna äta apelsiner, jordgubbar och blåbär varje dag hela året. Detta är inte naturligt, varken för människan eller miljön.
Om du tar en närmare titt på varifrån din frukt och dina grönskaer kommer ifrån, är det inte ofta de är ifrån Sverige. Oftast är det ifrån soliga länder långt långt bort. Detta kräver långa transporter med bland annat lastbilar, bara för att du ska kunna äta dina jävla apelsiner mitt i vintern.

Potatis, morrötter, palsternackor och lök är sådant som i princip kan odlas under hela året i Sverige. Därför letar vi efter dessa rotfrukter där det står Odlad i Sverige på.

Alla slags bär går i ide på vintern i Sverige och det bör de även göra i ditt hem. Köp inte bär i butiken, varken frysta eller färska. De har transporterats långa vägar och smakar därför inte lika bra. Spara dig till våren och sommaren!

Det är svårt att hitta frukt på vintern, men det finns vissa äppelsorter som håller sig även på vintern i Sverige. Sen finns det frukt som banan som inte kan odlas i Sverige alls. Den finns tillgänglig året om och de flesta tycker banan är en superfrukt. Visst köp den, men se i alla fall till att den är ekologisk.

Grönsaker är precis som frukt, något som odlas godast i Sverige men som oftast bara kan odlas här när det blir lite varmare. Jag har för mig att det går att köpa gurka från Sverige även under vintertider, jag lovar inget, men håll utkik. Ska man tvunget köpa grönsaker under vinterhalvåret, köp ekologiska!

Om jag har fel, eller om du har tips på något som rör ämnet, skriv till mig!

Lördag lördag lördag

Hej och hå!
Igår blev en mysdag med middag och godis här hemma. Det blev jag och Andreas som fick göra maten eftersom mamma och pappa är på en motorcykelmässa i Stockholm över helgen. Jag sa till morsan att gå in på Topshop och handla något åt mig, haha. Fast när de är på motorcykelmässa brukar de komma hem med fula t-shirtar med motorcykelsmärken tryckta på, hmm. Ja, så igår blev det klyftpotatis i ugn med vitlökssås och sallad till. Sen stekte Andreas en bit kött och jag en bit vegetarisk snitzel :D Mums.

Så ja, efter en hemmakväll igår är jag rastlös idag. Som tur är är det fest ikväll så det ser jag fram emot! Vet bara inte vad jag ska ha på mig, kanske dedär leoparsjenasen? De är sjukt snygga, tänk dem till ett par svarta pumps. Får ta och skynda mig nu!
Trevlig helg allihopa!



I've got the dance in my veins


Skokärlek!



Om ni letar efter ett ställe med snygga, moderna och billiga skor så är Halens hemsida väldigt underskattad! De har sjukt snygga pumps och stövlar och häromdagen klickade jag hem dessa. Sen var jag så smart att jag gick in på rabattkod.se och hittade en kod för 100 kronor i rabatt hos Halens. Tänk på det nästa gång du ska näthandla =)

SJUKT GOD TÅRTA

Andreas fyllde 25 i söndags och då gjorde morsan hennes berömda Ricecrisptårta! Den är ganska lätt att göra och helt underbart god och verkligen en annorlunda tårta.  

Botten:
3 äggvitor
2dl socker
3 dl ricecrisp (sådana där frukostflingor)
Vispa äggvitorna. Häll ner sockret och ricecrispflingorna. Bred ut smeten på bakplåtspapper på en vanlig ungsplatta. Det ska bli en ganska stor botten eftersom den senare ska delas i två delar. Grädda i 150 grader i cirka 50 minuter eller tills den har stelnat och ser klar ut.

Chokladcreme:
3 äggulor
3 fjärdelar dl socker
3 fjärdedelar dl vispgrädde
50 g smör
100 g mörk blockchoklad
Blanda äggulor, socker och vispgrädde i en gryta och låt koka ihop en stund.
Blanda sedan ner smöret och chokladen i grytan och låt svalna.

Fyllning:
3 dl vispgrädde

Garnering om man vill:
50 g mörk blockchoklad

När botten är klar, dela den och bred sedan chokladcremen på understa ricecrispskivan. Bred sedan på vispgrädden och placera den andra ricecrispskivan ovanför. Smält choklad och ringla över!





Google = koldioxid?


"Ditt googlande släpper ut koldioxid"

Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera när jag läste på Aftonbladets Klimatavdelning att en fysikprofessor kommit fram till att två googlesökningar på din data släpper ut lika mycket koldioxid som om du kokar en kopp varmt vatten. Det handlar om 7 gram koldioxod, vilket blir mycket eftersom nära 200 miljoner googlesökningar görs varje dag.
Visst, jag är en miljökämpe i ur och skur och läser allt jag kan komma över som har med miljö att göra, men denna artikel var under bältet även för mig.
Jag förstår inte hur man kan mäta hur två googlesökningar exakt kan släppa ut 7 gram koldioxod. Han pratar om att google använder så många olika databaser som på något sätt gör att det blir dessa koldioxidutsläpp. Visst, alla vet ju att elen till sin dator påverkar vårt klimat på något sätt, men denna specifika uträkning tycker jag bara är löjlig. Det är sådan fakta som gör att folk bryr sig ännu mindre och tar miljöfrågan på ännu mindre allvar. Vårt klimat förstörs inte för att du sitter och googlar på nätet, nej vårt klimat förstörs av det kolkraftverk som ger dig el till din dator. Vårt klimat förstörs av all plast och alla farliga kemikalier som slängs tonvis varje år. Vårt klimat förstörs av alla stora lastbilar som korsar hela jorden för att kunna leverara kakor från Kina till Sverige. Med mera med mera med mera.
Berätta om sånt istället, aftonbladet!

Artikeln hittar du här: http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article4166190.ab

Utgång på ingång

Partystämningen börjar infinna sig i kroppen, ikväll blir det fest och utgång till grand ! Känner mig riktigt laddad, detta är typ första gången jag festar sen nyår, så man har lite att ta igen ;) Haha.
Veckan har i alla fall gått fort vilket är superskönt, nu är det bara några veckor kvar till sportlovet vilket jag ser mycket fram emot! Jag och några polare funderar nämligen på att sticka upp till göteborg några dagar och festa, shoppa med mera.

Hoppas alla får en bra helg! Pussssssss




Hej och håååå

Leksugen









Mi piace la Italia, molto bene!

Jaha, nu är skolan igång på allvar igen. Vi har redan fått läxor och datum till prov, känns helt OK än så länge men jag lovar att jag kommer kyssa marken sen när det är sportlov, haha.
Något som är bra i sådana här tider vi är inne i nu är att ha något att se fram emot. Till vardags har jag träningen och simningen som jag ser fram emot, och långsiktigt har jag italienska semestern i sommar! Det ska bli så otroligt roligt att komma till Italien nu när jag är lite vuxnare eftersom jag kanppt kommer ihåg något ifån när jag var liten. Det är lite synd eftersom vi var i Italien 3 gånger och reste runt och såg jättemycket, och jag kommer inte ihåg ett dugg. Som tur är hade vi kamera på den tiden :)
Jag känner stor tacksamhet till mina föräldrar som vill åka till Italien ännu en gång, fastän det är dyrt att shoppa och leva där. De hade ju kunnat välja vilket land som helst, men i sommar blir det Italien för att jag ska få kunna prata italienska! Jag vill ju så gärna bli bättre på det, så att åka till Italien och prata med lokalbefolkningen är ju perfekt. Jag kommer vekligen ha press på mig att prata och sådant när vi är där, det är ju i princip därför vi ska dit ;)

Missa inte Lars Winnerbäck dokumentär klockan 21.00 i SVT 1 ikväll!





Italien är mycket vackert!

Träning som ger el

Hittade något väldigt intressant när jag var inne på DN:s hemsida. De har lagt upp ett klipp som visar hur en fattig förort i Kina ger främst pensionärer möjlighet att träna samtidigt som de generar miljövänlig el genom sin träning. Det handlar om träningscyklar som står ute på gatan, tillgänglig för den som vill träna. När man sedan trampar överförs energin till ett batteri som blir till elektricitet, som sedan skickas ut till fattiga hushåll som inte har råd med el. Denna el får de alltså gratis.
Detta var nog det första positiva jag hört om Kina på väääldigt länge. Kanske något man kunde börja med i Sverige också? Tänk vilket gott samvete du kommer hem med efter ett träningspass.

Gå in på DN:s hemsida och scrolla ner en bit för att se klippet som heter Grön el:
www.dn.se

Festivalbrallor



osminkad, oduschad och redo för soff-kväll


Vilken slappehelg detta är! Igår for jag hem till min vän Hanna och gjorde skitgoda räkmackor, frossade i tofu chokladglass och åt cheddarpopcorn. Till detta såg vi på en komedi med Adam Sandler och satt uppe och snackade skit tills fyra på morgonen. Så idag är jag helt slut, orkar ingenting och ska bara ta det lugnt med wallander-film ikväll och kanske äta något gott.

Just det, igår efter skolan blev det en liten shoppingrunda också i väntan på bussen. Hittade ett par ursnygga leopardjeans på h&m för 200 spänn. Jag tänkte "festival" direkt när jag såg dem och blev helt kär! De verkar vara populära också eftersom det bara hängde två par kvar när jag kom.
Visst har jag hört lite om att djurmönstrat kommer bli omodernt i vår, eller något sånt, men vem bryr sig? Jag ska även köpa en leopardbikini till sommaren, för det är så jävla snyggt, helt enkelt!







Min älskade smyckeshållare

Dagen har varit bra ändå fram tills jag skulle ta min lilla moped och köra hem ifrån tågstationen. JAG HITTADE INTE MINA NYCKLAR! Jag har aldrig blviit av med mina nycklar innan, ALDRIG! Hmm....
I alla fall så blev jag på lite bättre humör när jag äntligen kom hem (mamma fick komma med reservnycklar) då jag såg ett paket med mitt namn på. Och paket är ju alltid roligt, eller hur? ;)
Och i ligger min vackra smyckeshållare ifrån www.mihi.com. Detta är en variant för örhänge :) Riktigt fin är den!





27 par örhängen får plats :)

Vinterdag

Idag är sista dagen på jullovet, känns helt sjukt, men samtidigt skönt. Jag vill ju att detta året ska gå så snabbt som möjligt, och då är skolstarten en del av allt som också måste få komma. Så på ett sätt är det bra att det redan är skola igen.
Igår var jag, min lillebror och pappa ute på isen och åkte skridskor. Fan vad roligt det är alltså! Mycket roligare på sjön istället för i en ishall där jag var förra veckan med tre kompisar. Fast visst är det läskigt när man hör hur isen spricker, det blir liksom som ett långt dån-ljud över hela sjön.









Hampan är min nye vän

Har du hört ordet hampa innan?
Jag har hört ordet, men inte riktigt fått grepp om det. Hampa... Hmm, låter nästan som en maträtt.
Men nej, hampa är faktiskt en växt. Denna växt är väldigt anpassningsbar i olika miljöer och klimat och kan därför odlas lite var som helst i världen.
Hampa kan även användas till ganska mycket, bland annat inom byggindustrin, papper, plast, textilier, läkemedel och knark. Om ni ser bilden längre ner förstår ni varför hampan kan bli knark, om ni känner igen det berömda marijunabladet alltså.
Det jag tycker är intressant med hampan är att den är så mångsidig, lättodlad och enkel att göra miljövänlig. Det område jag ska fokusera på är textilindustrin.

Hampa verkar vara en godumlig växt enligt www.hampa.net. Visst har man hört att hampakläder är miljövänliga, men också har man på något sätt föreställt sig hampakläder som stora stick-liknande tröjor och stora pösiga byxor. Men efter att ha suttit och läst igenom sidan, så är jag helt övertygad! Läs nedanstående och se om du också är övertygad!

- Hampan är mångsidig. Den går att få fram i både silkliknande material samt väldigt grovt och hårt material. Det gör att man kan göra både tunna linnen och starka jeans av det.

- Hampan skyddar dig mot; ultraviolett strålning, tyget drar inte till sig smuts samt är ett av de slitstarkaste tygerna som finns.

- Kläder av hampa svalkar på sommaren och värmer på vintern.

- Hampaväxterna växer som ogräs (3-6 meter på en säsong) och kräver väldigt lite bekämpningsmedel gemfört med till exempel bomullen. Hampaväxten är jättelätt att göra ekologisk och kemikaliefri enligt tillverkarna.

HERREGUD, VARFÖR KÖPER VI INTE MER HAMPAKLÄDER?

Ursäkta, jag står helt mållös. Denna fantastiska växt (både för pundare och industrin) är ju helt fenomenal! Varför, mina kära läsare, frågar vi inte efter hampakläder i affärerna? Jag lovar att jag ska göra det nästa gång jag handlar, eller i alla fall leta på innehållsförteckning på möbler, kläder, plast med mera.
HAMPA RULES!

Killen med koll?


Passande bild i dessa tider, eller vad?





En värmande soppa

Mmm, åt precis en supergod middag. Gjorde nämligen grönsakssopp ! Det är verkligen underskattat, för det är riktigt gott! I min grönskassoppa har jag morrötter, broccoli, blomkål, lök och när jag orkar har jag även potatis i. Jag skalar aldrig morötterna eller potatisen, bara skivar dem, eftersom alla vitaminer sitter i skalen. Tänk på det :)
Sen slänger jag alltid i en extra grönsaksbuljongtärning eftersom vattnet blir så GOTT av det. Kan sitta och surpla på det hur länge som helst. Ja, ni fattar att jag gillar grönsakssoppa!
Pappa kom även hem idag och meddelade att det är is på sjön! Helt otroligt, det var säkert 2-3 år sedan det var is på sjön så att man kunde åka på den.
Så imorgon ska jag samla ihop några polare som vill åka skridskor och dricka varm chokladmjölk efteråt. Finns verkligen inget mysigare än det!




Shoppa miljövänligare - den enda listan du behöver

Jag kom att tänka på nu såhär i januaritider, på mellandagsrean samt allt nytt som snart kommer in i affärerna. Jag är nog inte den enda som gillar att gå på stan och just därför ska jag ge lite tips på hur du kan shoppa miljövänligare. Nej, jag tänker inte lista en massa miljövänliga butiker med ekologiska kläder (även om det är bra), utan jag tänker lista saker du kan ta med eller hoppa över på din shoppingrunda, typ sånt du har med dig i väskan.

- Ta med egen vattenflaska!
När man gå på stan blir man lätt törstig, då kan man spara både miljö och pengar genom att ha med sig en egen flaska vatten. Då slipper man köpa en!

- Ha en stor väska!
Om du är en sådan person som jag som gillar stora väskor, använd den! Sluta att ta en påse varje gång du handlar, säg till kassörskan innan; Inegn påse tack. Då sparar du på miljön REJÄLT.

- Eller ta med egna påsar!
Ja, eller så kan du helt enkelt ha med dig en eller två egna påsar, där du kan stoppa dina grejer och kläder. Jag lovar, klädesplagg är inte så stora att de behöver en egen påse. Och varför finns det ens påsar till smycken och sådant? Vem använder sådana påsar efteråt? Ingen, vi går hem och slänger dem.

- Ta buss eller tåg in till stan!
Även om alla uppmanar om att åka mer kollektivtrafik gör jag det också, bara för att påminna liksom. Det är inte så farligt att cykla upp till bussen istället för att ta bilen eller be morsan skjutsa. Jag lovar, testa.

Nyår-inlägget

För det första; Jag är sämst på att uppdatera, men ska försöka bli bättre. Särskilt saknar jag mina otroligt bra och nödvändiga miljö-inlägg, eller hur? De ska det bli fler av.

För det andra: GOTT NYTT ÅR! Äntligen är vi inne i 2009, det året där jag fyller arton, får ta körkort och ska till Italien i sommar. Det kommer bli ett stressigt men roligt år.
Igår, på den överdrivet stora dagen, hoppade jag runt bland massor med fester, kände inte precis någon nyårsstämningen men det blev en kul kväll. Lägger upp lite bilder :)



Kvällen började hemma hos Josse med paraplydrinkar och sminkning



Valde mellan många olika klänningar, blev en grå klänning med paljetter till sist



Partyyy



Och vi som inte vågade skjuta raketer, vi tände tomtebloss




Vid tolvslaget blev det ciggarrer och champagne...



.. och raketer såklart!



2009!




RSS 2.0