Hampan är min nye vän

Har du hört ordet hampa innan?
Jag har hört ordet, men inte riktigt fått grepp om det. Hampa... Hmm, låter nästan som en maträtt.
Men nej, hampa är faktiskt en växt. Denna växt är väldigt anpassningsbar i olika miljöer och klimat och kan därför odlas lite var som helst i världen.
Hampa kan även användas till ganska mycket, bland annat inom byggindustrin, papper, plast, textilier, läkemedel och knark. Om ni ser bilden längre ner förstår ni varför hampan kan bli knark, om ni känner igen det berömda marijunabladet alltså.
Det jag tycker är intressant med hampan är att den är så mångsidig, lättodlad och enkel att göra miljövänlig. Det område jag ska fokusera på är textilindustrin.

Hampa verkar vara en godumlig växt enligt www.hampa.net. Visst har man hört att hampakläder är miljövänliga, men också har man på något sätt föreställt sig hampakläder som stora stick-liknande tröjor och stora pösiga byxor. Men efter att ha suttit och läst igenom sidan, så är jag helt övertygad! Läs nedanstående och se om du också är övertygad!

- Hampan är mångsidig. Den går att få fram i både silkliknande material samt väldigt grovt och hårt material. Det gör att man kan göra både tunna linnen och starka jeans av det.

- Hampan skyddar dig mot; ultraviolett strålning, tyget drar inte till sig smuts samt är ett av de slitstarkaste tygerna som finns.

- Kläder av hampa svalkar på sommaren och värmer på vintern.

- Hampaväxterna växer som ogräs (3-6 meter på en säsong) och kräver väldigt lite bekämpningsmedel gemfört med till exempel bomullen. Hampaväxten är jättelätt att göra ekologisk och kemikaliefri enligt tillverkarna.

HERREGUD, VARFÖR KÖPER VI INTE MER HAMPAKLÄDER?

Ursäkta, jag står helt mållös. Denna fantastiska växt (både för pundare och industrin) är ju helt fenomenal! Varför, mina kära läsare, frågar vi inte efter hampakläder i affärerna? Jag lovar att jag ska göra det nästa gång jag handlar, eller i alla fall leta på innehållsförteckning på möbler, kläder, plast med mera.
HAMPA RULES!

Kommentera mera
Postat av: soeticz / bloggdesigner

sv:

hihi tack! glad jag blir :)

jo det är fint med flera och olika örhängen faktiskt :)

2009-01-06 @ 16:34:30
URL: http://soeticz.webblogg.se/
Postat av: Maria

men mina är strumpbyxor ;) dom är ifrån lindex om du är intresserad av såna:)

2009-01-06 @ 17:03:40
URL: http://maarlan.blogg.se/
Postat av: mli

Asså. Jag gillar Bambu-kläder :D De är minst lika bra, om inte bättre!

2009-01-06 @ 18:50:01
URL: http://emiliez.blogg.se/
Postat av: Henke

Hampa låter ju jättebra, ska definitivt kolla efter det! Tack för en bra blogg

2009-01-07 @ 09:51:06
Postat av: stina

tack :)



många mattor e gjorda av hampa va??

för d e så slitstarkt:)

2009-01-07 @ 10:58:34
URL: http://kittygitty.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0