Julafton



GOD JUL FÖR FAN   :D


Hoppas alla får en bra dag och ingen sitter ensam och julklappslös. Själv längtar jag till ikväll då det blir julklappsutdelning och jag vet bara vad ETT paket innehåller. Extra spännande :P
Pappa ska även vara jultomte hos tre familjer idag, haha. Så vi får väl se om han hinner med sin egen familj också.

Vi hörs!

Står du i min personliga hat-kö?

Låg och slappade framför tv:n innan och hamnade på 5:an där de visade ett program som hette; Jamie Oliver granskar. Denna gången granskades kyckling och ägg industrin vilket genast väckte mitt intresse. Och tur det, vilket bra program! Inga censurer, inget rövslickande och bara ärliga åsikter från både publik, Jamie själv och de industrier han intervjuade.

Jag/mamma köper ALLTID ägg ifrån frigående höns. Efter jag kollat på detta programmet ska jag även be henne köpa ekologiska. Vad vi köper för kyckling har jag ingen aning om eftersom jag inte äter det, men jag kan tänka mig att mamma tänker efter när hon köper kyckling eftersom hon själv också är vegetarian.
Det var hemskt att se programmet och se verkligheten. Sex hönor i en bur som lever så i ett år, värper ägg och får inte se mer i sitt liv än galler. Efter ett år så slaktas hönorna. Så mycket är deras liv värt. Och allt detta för att kunna producera kyckling och ägg så billigt som möjligt. SÅ JÄVLA SJUKT!
Det jag blev mest irriterad på i programmet var när Jamie, efter prgrammet, frågade en fet jävla kärring (ursäkta) om hon har ändrat sin inställnig och kan tänka sig köpa ägg och kött ifrån frigående höns nästa gång hon handlar.
"Nej, jag tänker på pengarna. Det ska vara så billigt som möjligt"
JÄVLA KÄRRING, jag ville bara slå till henne. Där satt hon på sitt feta as och brydde sig inte ett piss, bara hon tjänar några få öre mer på att handla av den billigare sorten.

Folk säger att man ska välja själv om man vill ta ställning i sådana här frågor eller inte, men det anser inte jag. Jag spottar på folk som inte bryr sig. Jag tycker INTE man har alternativ, man SKA ta sitt ansvar i affären och ta reda på vad det är man köper. Så om du är en sådan som inte bryr dig om djuren på din tallrik, ställ dig i min personliga hat-kö så jag kan spotta på dig sen!
Tack för mig



Skulle du vilja leva så? För att sedan dö och säljas billigt?

Dags att tänka efter

Imorgon är en härlig dag för då får vi jullov, vilket jag har längtat efter jättelänge. Är så skoltrött just nu och välkomnar detta lov stort. Det kommer bli fest på kvällen imorgon, annars ett jätteslappt lov fram till nyår. Såklart ;)

Jag läste en intressant insändare i metro igår, om den här jordbävningen (som jag förövrigt inte kände). Insändaren väckte mitt intresse stort och jag ska försöka ta reda på om det är sant eller ej, men insändar-killen verkade veta vad han pratade om. Han menade att om kärnkraftverket i Barsebäck inte hade lagts ner för några år sedan, som det gjorde tack vare miljökämpar, så hade vi troligen fått en härdsmälta här i Skåne i samband med jordbävningen. Läskigt va?
Han förklarade inte hur det skulle gå till, men jag kan tänka mig att en jordbävning som ligger 4,7 på ritcherskalan skulle kunna skaka om ett känsligt kärnkraftverk hur lätt som helst. Tänk om detta hade skett?
Då hade tidningarna fått sig endel att skriva om.


Miljövänliga julklappar

OJOJ vad dålig jag har varit på att uppdatera här den senaste tiden. Men jag har helt enkelt inte orkat eller haft tid med tanke på alla prov och inlämningar vi har nu de sista veckorna före jul.
Som ni kanske kommer ihåg har jag lovat att lägga upp lite tips på miljövänliga klappar här, och det ska jag också. Idag är det tio dagar kvar till jul, och om du är som jag har du inte handlat alla julklappar än. Då passar det väl bra med lite tips? Miljövänliga dessutom!




1. Detta är tre helt sjukt snygga skålar tillverkade för hand av återvunna bildäck. De finns i olika storlekar och kostar ca 300 kronor för tre stycken. Det finns även andra alternativ i samma material som till exempel blomkrukor. Du hittar dem på: www.wilmaandfriends.se

2. Denna lilla burk är en Quickdisk som är praktisk i köket när du till exempel vill diska en enskild grej. Då doppar du bara diskborsten i Quickdisken och slipper använda onödigt diskmedel. Quickdisken kostar runt 40 kronor och finns bland annat på Claes Olssons.

3. En perfekt julklapp kan vara hud och hårvårdsprodukter. Ännu bättre om de är miljövänliga. Exempel på produktmärke med miljövänligt utbud av hud och hårvårdsprodukter är: Derma Nord och Mirandas Skin Care. Fråga efter dessa märken där du köper hud och hårvårdsprodukter. Om de inte skulle finnas, fråga efter andra miljövänliga utbud :)

4. Olika slags fröer; morötter, krasse, potatis, lök eller bönor är jättesött att ge bort till någon som har möjlighet att odla i trädgård eller på balkong. Köp gärna med lite burkar och näring.

5. Denna söta klädhängare är gjord av återvunnet aliminum och finns i olika färger och skepnader. Denna kommer också ifrån www.wilmaandfriends.se. Kostar 245 kronor. Lite dyrt men OJ så snygg på väggen!

6. Lågenergilampor av alla dess slag är skitbra julklappar! Finns i stort sett i alla butiker som säljer lampor.

7. Denna boken har du säkert sett eller hört talas om innan. Det är en jättebra bok som ger dig tips på hur du kan påverka och förändra världen. Kostar cirka 100 kronor och finns i bokhandeln.

8. Mmm choklad, en jättegod julklkapp att ge bort mest som en fin gest. Skippa då dedär vanliga chokladen som till exempel Marabou. Ge bort en chokladupplevelse och välj ekologisk och kanske också rättvisemärkt choklad. Lite dyrare och lite finare.

9. Ljus är något alla tycker om att få. Men se till att kolla om ljuset är av äkta stearin. Det finns nämligen många ljus som innehåller paraffin istället för stearin, vilket gör ljusen lite billigare men även sämra för miljön eftersom paraffin släpper ut koldioxid. Så fråga efter äkta stearinljus!





Plocka skräp - inget att skämmas över


Klockan är bara kvart i ett men redan har jag hunnit med dagens goda gärning. Det började med att jag och Andrteas tog en tur i skogen, när vi plötsligt insåg hur mycket skräp där låg. Så vi bestämde (eller ja, jag bestämde hehe) att vi skulle plocka upp allt. Så vi gick hem och hämtade soppåsar och sedan stack vi ut i skogen igen.
Vi hittade alltifrån frigolit till dunkar, skor och plåtrör. Jävligt sjukt faktiskt!
Tyvärr tar folk inte ansvar för vad de slänger i våra skogar, för där "syns" skräpet inte. Men det förstör. Och jag tycker verkligen inte det är något att skämmas över om man går ut och plockar upp. Visst, många av oss tycker inte att det är rätt att man ska plocka upp efter andra. Men vem annars gör det då? Djuren? Skogen själv?
Nej, just det.




Dagens "fynd" . Allt åkte rätt ner i soptunnan.

Clean the world

Seeeeeeeeg fredag i skolan  men äntligen är det kväll! Sitter fortfarande i handduk men ska snart klä på mig, bär nämligen av till blekinge ikväll (ojoj). Blir pizzakväll och lite dricka med lite folk hemma hos min vän Hanna, ska bli roligt!

Idag på företagsekonomin fick vi i gruppuppgift att presentera en prdoukt på ett proffsigt sätt. Gissa vilken produkt jag/vår grupp valde? En miljövänlig såklart =)
Enjo tog vi, det är en hemsida med miljövänliga städ och hudvårdsprodukter. Gå gärna in på www.enjo.net om du vill läsa mer. Kanske man skulle beställa något sådant till mamsen i jul? Inte för att hon gillar att städa ... men ändå ;)

Ha en fin helg för fan

Kaffe under granen

Ingen snö har fallit här i Skåne ännu, men lite julkänsla i kroppen har jag allt :D Sprang faktiskt inom Maxi idag och köpte julklappar i form av Rättvisemärkt och Kravmärkt kaffe. Såklart är inte kaffet HELA julklappen utan köper annat också, men visst är det roligare med små och många julklappar än en stor? För på julafton är ju halva nöjet att sitta länge vid granen och öppna julklappar. Sen kvittar det (nästan) vad som finns i :)
Så jag tyckte att ett rättvist och miljövänligt kaffe under granen är en utmärkt julklapp, både för den man ger klappen till och för de som odlat kaffebönorna. Själv dricker jag faktiskt inte kaffe, har inte fattat vinken än.

Och just det, på Maxi hämtade jag även ut mitt efterlängtade paket med min Samsung mp3-spelare! Oh så fin den är :) Snyggare än en ipod tycker jag, även nån hundring billigare. Bra va?
Tänkte även lägga ut lite miljövänliga julklappstips här snart också :) Håll utkik




En god jul till både producent och konsument!



I like :D Gulligt hund-tema har den också

Lördagens festligheter

I lördags blev det julbord med uppträde av Bra Vibrationer där Charlotte Perrelli medverkade :) Sjukt rolig kväll fylld med drinkar, god mat och härlig stämning. Festa med äldre människor är mycket roligare än med de i ens egen ålder tycker jag! Man kan liksom prata om lite "vuxnare" grejer och dansa bugg utan att det känns "töntigt". För jag älskar bugg! Nästan roligare än vanlig disco-dans, haha.
Nu ska jag skriva en artikel om showen till skoltidningen ;) Ha det bra




Hon ville dock inte ställa upp på en intervju, pappa frågade ;) Haha

RSS 2.0