Kött artikel



Nejmen, så överraskad jag blev när jag besökte Aftonbladets "Klimathot" avdelning. En artikel om att man ska äta mindre kött för att lindra koldioxidutsläppen, TJOHOO. Äntligen en riktig artikel som faktiskt stämmer också. Synd bara att dom visar artikeln endast i "Klimathot" avdelningen. Jag har bläddrat igenom hela startsidan men hittar endast att någon från idol behövde lite psykologsnack och någon tant som läxade upp en baknrånare.
Men man får ju vara glad över det lilla?

I alla fall, det är chefen för FN:s klimatpanel som har uttryckt sig om detta, att alla borde lägga in minst en köttfri dag i veckan. Han menar att det är en liten åtgärd för att skära ner på koldioxidutsläppen. Och gubben vet vad han pratar om för det stämmer. Kött är en riktig klimatbov. Inte nog med att det går åt flera ton vatten till tillverkning av kött, boskapen ska transporteras till slakteriet för att sedan transporteras till affärerna. Och oftast då med lastbil, långa sträckor.

Så jag håller med Rajendra Pachauri (chef för FN:s klimatpanel), visst borde alla försöka skära ner på köttet. Kanske be morsan och farsan att också göra det, fråga om lite mer veggomat hemma. För vet du vad? Förr åt man bara kött en gång i veckan, eftersom det var något fint och dyrt. Och det behövs inte mer kött än så för att få i sig tillräckligt av det kött har att erbjuda. Man behöver inte ens ha kött i sin diet för att få i sig alla ämnen man behöver. Jag äter inte kött och jag mår hur bra som helst. Gäller bara att kolla upp lite vad man ska komplettera med. Eller gör man som Rajendra Pachauri säger, ha en köttfri dag i veckan.





Går det att vara utan? Ja, du dör inte.


Kommentera mera
Postat av: Alexandra

sv: Jodå, dte är jag :) Tack för ditt tips !

2008-10-04 @ 12:23:16
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: Angelica

You go girl!

2008-10-04 @ 13:04:54
Postat av: Sara

Tack för din kommentar! :) Härligt med en miljöblogg och någon mer som bryr sig. jag har varit vego i fem år nu, och det är det bästa val jag någonsin gjort. Alla tjänar på det. ^^

2008-10-04 @ 13:18:23
URL: http://sigurt.devote.se
Postat av: emelie

smart blogg :)

2008-10-04 @ 17:57:19
URL: http://emeliesplace.blogg.se/
Postat av: emelie

svar: tack för din åsikt :)

2008-10-05 @ 12:01:36
URL: http://emeliesplace.blogg.se/
Postat av: Olivia

Bra my! helt rätt

2008-10-08 @ 19:36:06

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0