Shoppa miljövänligare - den enda listan du behöver

Jag kom att tänka på nu såhär i januaritider, på mellandagsrean samt allt nytt som snart kommer in i affärerna. Jag är nog inte den enda som gillar att gå på stan och just därför ska jag ge lite tips på hur du kan shoppa miljövänligare. Nej, jag tänker inte lista en massa miljövänliga butiker med ekologiska kläder (även om det är bra), utan jag tänker lista saker du kan ta med eller hoppa över på din shoppingrunda, typ sånt du har med dig i väskan.

- Ta med egen vattenflaska!
När man gå på stan blir man lätt törstig, då kan man spara både miljö och pengar genom att ha med sig en egen flaska vatten. Då slipper man köpa en!

- Ha en stor väska!
Om du är en sådan person som jag som gillar stora väskor, använd den! Sluta att ta en påse varje gång du handlar, säg till kassörskan innan; Inegn påse tack. Då sparar du på miljön REJÄLT.

- Eller ta med egna påsar!
Ja, eller så kan du helt enkelt ha med dig en eller två egna påsar, där du kan stoppa dina grejer och kläder. Jag lovar, klädesplagg är inte så stora att de behöver en egen påse. Och varför finns det ens påsar till smycken och sådant? Vem använder sådana påsar efteråt? Ingen, vi går hem och slänger dem.

- Ta buss eller tåg in till stan!
Även om alla uppmanar om att åka mer kollektivtrafik gör jag det också, bara för att påminna liksom. Det är inte så farligt att cykla upp till bussen istället för att ta bilen eller be morsan skjutsa. Jag lovar, testa.

Kommentera mera
Postat av: sophie

jaa det är svårt jag håller med dig..

2009-01-03 @ 12:26:12
URL: http://sophietornander.blogg.se/
Postat av: Theréz

Ska verkligen börja läsa din blogg också :)bra tips du hade föresten ^^ har också tänkt på det där med påsar..nästa gång jag går på stna ska jag slänga ner ett par plastpåsar i väskan direkt.

2009-01-03 @ 16:07:09
URL: http://therez.blogg.se/
Postat av: isabell

ååhh Tack så hemskt mkt! hade kunnat bli bättre om jag inte fryst så mycket som jag gjorde! hur var ditt nyår?

Kram

2009-01-03 @ 18:27:29
URL: http://isabellsplace.blogg.se/
Postat av: Matilda Carlsson

Bra tips!!! Hoppas att fler börjar följa dem!!

2009-01-05 @ 14:23:36
URL: http://matiildaa.blogg.se/
Postat av: M

åh, vilket bra inlägg! har länge funderat på det, jag älskar kläder & så, &det är ju inte speciellt miljövänligt att bara köpa mer & mer, det enda jag kom på var buss. så tack!

2009-01-05 @ 23:18:56
URL: http://moaslife.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0