Min artikel, säg vad du tycker!

Hej =)
Nästa vecka ska jag lämna in en artikel till skoltidningen, var ute på stan och intervjuade lite butiker idag. Läs gärna min artikel och säg vad du tycker, om något bör ändras eller om det helt enkelt suger. TACK!

Vem betalar priset?

 

 

Medier uppmanar oss till att handla miljövänligare.

Men allt ansvar ligger faktiskt inte på oss, utan även på våra företag.

Två företag i Kristianstad blev ställda mot väggen angående deras miljöansvar, och svaren var både roande och oroande.

 

Snart är det jul och med det kommer julklappsköpandet. Man ska både ha tid och pengar till alla julklappar som ska köpas till släkt och vänner. Och när så många julklappar ska handlas är det lätt hänt att det är prislappen som är viktigast hos varan, inte dess innehåll eller material.

Miljötänkandet börjar ta över oss allt mer idag, vilket kan bero på allt vi hör och läser ifrån media. Och även om de stora miljöproblemen inte nått oss i Sverige ännu, bryr sig många av oss ändå. Men det är en tid på året då miljötänkandet tyvärr läggs på hyllan; jultid.

 

-         Folk frågar faktiskt inte så mycket efter miljövänliga produkter just nu, säger Markus som är anställd hos MQ i Kristianstad.

 

Han tänker efter lite om de ens har något speciellt utbud med ekologiskt odlade kläder. Utbudet finns men är litet, säger han tillsist. Man behöver även läsa på det specifika plagget om materialet är ekologiskt eller inte, MQ gör nämligen ingen reklam för det lilla ekologiska utbud de har. De anställda på MQ tar frågorna om miljövänligt utbud väldigt enkelt och verkar inte speciellt intresserade av ämnet.  

 

Stödjer Världsnaturfonden

Nästan bredvid MQ ligger Duka, en känd heminredningsbutik som är en typisk presentbutik. Duka erbjuder alltifrån porslin och möbler till textilier och småsaker till hemmet, vilket är populära saker att ge bort till någon i julklapp.

 

-         Duka stödjer Världsnaturfonden, säger Karin bestämt när frågan om Miljö kommer upp.

 

Karin jobbar på Duka och visar en plansch på väggen där en isbjörn och Världsnaturfondens logga syns. Hon berättar att miljön är något som framgår i deras produkter och som är populärt bland kunderna. Duka säljer till exempel inte plastföremål av PVC och Melamin. Hon poängterar även att det är många kunder som frågar om detta då både PVC och Melamin i plaster är farligt för människan.

 

-         Dock säljer vi ljus med både paraffin och stearin, men utbudet av äkta stearin är större, säger Karin.

 

Företag idag spelar en stor roll för samhället, för våra plånböcker och för miljön. Det är svårt att få alla dessa tre faktorer att fungera ihop. Medan vissa företag gör så gott de kan för miljön, tänker många företag mest på priserna. Så våga fråga i butiken, om vad din produkt innehåller och om de har något miljövänligt utbud. Vi måste vara mer kritiska mot våra företag!


Dra mig inte över en kam!


Jag är trött på att bli behandlad som om jag är dum i huvudet. Jag är trött på att bli behandlad som att jag är en lat vanlig tonåring, vars enda mål här i livet är att shoppa och festa. Jag är trött på att bli dragen över en kam, precis som om jag vore som alla andra.
Men tyvärr gillar de flesta vuxna kammar, de gillar att dra folk över en kam. Är du utlänning är du kriminell, är du gammal är du jobbig och är du ung är du lat och stökig.
Dessa stereotyper är upp till var och en att förändra, och jag ska fan i mej se till att göra något! Och det är just därför jag intresserar mig för miljö. Jag anser att om vuxna ska se, höra och förstå dig krävs respekt. Det krävs att du visar dig och tar plats och gör något som chockar dem. Min starka sida är min mun. Jag säger precis vad jag tycker och jag ska låta smart och högt så alla hör mig.
Genom att veta så mycket som jag gör och genom att försöka samla så mycket fakta som jag kan, vinner jag respekt. Jag kan diskutera saker med vuxna, och genom det ser de mig som en av dem. Jag kan använda mina kunskaper i skolan och få bättre betyg. Jag kan även använda mina kunskaper till att förändra världen, på mitt egna lilla vis.

Så om du undrar varför det är så viktigt att veta saker, intressera sig och läsa nyheter så är svaret enkelt; Respekt. Du blir bättre behandlad, du ses som smart och kunnig och det är BRA att veta saker. Bara för man är ung och oerfaren betyder det inte att man behöver leva efter den rollen. Stick ut för fan! Visa alla de konservativa vuxna där ute att du finns och att du kan mer än dem!


Sup o svälj, trevlig helg

Hajjjjjj
Idag är det fredag och idag är det fest! Klassfest faktiskt! Fast vid tio så går klassfesten över i vanlig disco-fest istället, det ska komma runt 150 personer. Kul va? Jag tror det kommer bli super :)
Och imorgon blir det en klassfest till, fast med klassen från högstadiet. Vi ska samlas hemma hos Gina och äta hemmagjord pizza och dricka och prata minnen. Fullspäckad helg med andra ord!

Förra lördagen var jag ju på maskerad-fest, så lägger upp lite försenade bilder på det. Enjoy!




Förfest hos Jessica, ser ni kaninen?



Liten mini-förfest men det var skoj :)



Såhär söta var vi :D



Sen drog vi vidare till maskeraden...



... och träffade bland annat Amy Winehouse





Bättre palmolja påväg


Var nyss inne på Metro:s hemsida och läste lite eftersom jag inte var i skolan idag, så har jag inte läst någon Metrotidning (och det tillhör ju dagsrutinen haha).
Hittade en mycket intressant artikel. Den handlade om Palmolja, världens mest använda olja. Den används i bland annat matlagning, tvättmedel och kosmetika.
Men palmoljan har, såklart, en baksida. Den skövlar regnskog. I länder där man utvinner palmoljan huggs regnskog ner för att ge plats åt oljepalmsplantager. Och då snackar vi stora områden som huggs ner.
Detta har miljöorganistaioner kämpat länge emot. Man vill att palmoljan ska framställas ekologiskt och utan skövling av regnskog. Och precis som de flesta varor som tillverkas i fattigare länder, så vill man även göra det bättre för arbetarna.
Detta låter väl bra? Men är det bara snack eller har något gjorts åt detta?
Jodå, miljönissarna har fått som de velat (weho!). I förra veckan kom det första lasset med ekologisk odlad palmolja till Holland vilket är ett stort steg till ökade leveranser av ekologisk palmolja.
Men något man inte vill använda palmoljan till är biobränsle, eftersom det skulle öppna nya möjligheter till skövling av regnskog. Låter rimligt, tycker jag.

Som ni då förtsår så är palmolja ingen speciellt bra och miljövänlig produkt att köpa. Köp hellre solrosolja eller någon annan slags olja till matlagningen, och undvik produkter med palmolja i.
Vi måste börja reagera!



Regnskogen, jordens största syrekälla. Dör den, dör vi!

En bra dag

Godmoooorgon!
Ja, igår fyllde jag som sagt år och det blev en trevlig födelsedag :) Slutade tidigare i skolan och sen blev det stan där några tjejer från min klass hjälpte mig köpa en sexig outfit tills ikväll då det blir maskeradfest :D Kolla bilden nedan vad jag köpte, ni kanske får se det på sen ;) Hehe.
Och sen på kvällen blev det SUPERGOD smörgåstårta med Hanna och Sara, som sedan stack iväg vid elva. Och då kom Andreas och höll mig sällskap istället, man ska ju inte behöva sova ensam på sin födelsedag :)

Snart blir det duschen, sen fix och trix för att sedan iväg på förfest. Ska försöka ta massor med bilder ikväll som ni ska få se! Abbraccio! (Kram)




Happy birtday to meee



Erkänn den ser god ut? Superlätt var den att göra också



Fick söta saker av Hanna och Sara :) Burkarna är bodylotion med fruktdofter.




Oh lala ;) Sen ska jag ha ett par silkesvantar också (sådana som man trär ända upp på armen)


Sexy bunny - that's me

Sådär. Precis klar med matteläxan, skööönt! Inte för att jag fattar allt vi håller på med just nu, men som sagt, man behöver inte alltid fatta allt!
Idag är det torsdag och imorgon är det fredag och då fyller jag år ;) 17 bast, vafan! Kommer varken göra mitt liv bättre eller sämre, men nästa år, då smäller det :D
Så ja, ni kanske kan räkna ut att denna helgen kommer bli stressig. Imorgon ska Hanna och Sara komma till mig och fira, så måste baka och laga mat och skit. Sen på lördag ska jag först en snabbis till Andreas, sen förfest/fixa sig hos Jessica och sen vidare på maskeradparty hos Olivia. Jag ska nog vara Playboy bunny ;) Och på söndag släktkalas... hatar släktkalas egentligen. Så drygt. Alla äter, ger presenter, ler lite falskt, sen drar dem. Bara de ger mig pengar så, MOHAHA!

Förresten, snart är det ju jul. Jag tänkte lägga upp lite miljövänliga julklappstips här på bloggen, bra va? Håll utkik!



Ice ice baby .. bild tagen av mig (",)

De utrotningshotade haven

Hav är viktigt för både jorden och människan. Hav ger oss mat, värme, mat åt landdjur, påverkar vårt klimat och ger ett hem åt de flesta undervattensdjur. Hav är något många tar för givet idag, och det är en plats många jobbar på och dit många söker sig på semstern för att bada och dyka.
Men visste du att havet och dess fantastiska ekosystem är påväg att dö ut?
Detta är ett allvarligt men ouppmärksammat ämne, men kanske ett av våra största framtidsproblem.

För att djur och växter ska kunna leva i haven måste syre cirkulera runt, precis som i ett akvarium. Detta syre tar sin början på en plats vid Grönlands hav, den såkallade syrepumpen. Varför syrepumpen finns just där beror på att vattnet uppe vid Grönland kan röra sig både upp och ner, där finns nämligen inget termoklin eller haloklin.
Men för att den här syrepumpen ska fungera, måste vattnet uppe vid Grönland innehålla en viss saltmängd. Men när sötvattenisen på Grönland (tack vare växthuseffekten) smälter och blandar sig med saltvattenet i havet bildas bräckt vatten. Detta förstör syrecirkulationen ut till världshaven.
Vad händer då? Jo, inget syre, inga fiskar eller växter. Och vad betyder det? Jo, ingen mat till människan.

Ni förstår säkert att detta är ett väldigt stort problem. Det är nämligen inte bara syret till världshaven som blir drabbat, även den såkallade golvvärmen i havet kommer påverkas, vilket kommer ge kallare klimat hos oss och varmare klimat hos de som redan har det varmt.
Men vad ska vi göra? Skadan är redan skedd, detta är process som inte läks på bara några år. Världshaven kommer dö ut, och troligtvis medan du lever. Tänk katastrofen, tänk paniken. Tänk framtiden.




Syrecirkulationen



Haven fanns här innan oss, är det rätt att de ska försvinna före oss?



Bye bye halsfluss

Tjena!
Har nyss kommit hem ifrån sjukhuset (fick ta en ledig skoldag, weho!) där jag har pratat med en läkare om min hals och om jag ska ta bort mina halsmandlar. Och nu är det alltså bekräftat att jag ska göra det. Känns lite pirrigt, eftersom man ska sövas ner och måste ligga hemma en hel vecka efteråt. Men sen slipper jag förmodligen den ständiga halsfluss jag brukar ha, tur!

Måste bara säga att jag blir glad när jag tittar på blogg.se:s startsida. Det börjar dyka upp mer miljöinlägg! Kanske blogg.se:s redaktör tagit åt sig lite av vad jag sa när jag ville se mer betydande inlägg på startsidan? Roligt i alla fall att inte bara modeinlägg syns, för inte är alla medlemmar på blogg.se modefantaster?

Imorgon tänkte jag lägga upp ett inlägg om en väldigt viktig men faktiskt osynlig miljökatastrof som kommer inom snar framtid eller längre fram att drabba oss och vårt världshav. Läs det!

Stirra dig inte blind på utgångsdatumet

Som vanligt efter en hård dag i skolan tycker jag det är skönt att koppla av med en Metro tidning på tåget hem. Idag fick jag syn på en liten men intressant artikel som delvis handlar om något jag även pratat om innan (om ni minns Sopdykar-inlägget). Artikeln handlar om hur mycket mat vi svenskar slänger, och att det är vår rädsla inför bäst före datumet som gör att vi slänger så mycket mat.
I artikeln framgår siffror på att varje människa i Sverige slänger ungefär 100 kilo mat varje år. Mycket av detta beror på att vi utgår för mycket på bäst före datumet. Vissa kan till och med slänga mat som inte ens gått ut i rädsla om att maten ska vara dålig. Men den mesta mat klarar sig faktiskt längre än det datum som är utsatt. Man kan i alla fall, innan man slänger, smaka och lukta. Ofta kan man genom smak och lukt få fram om maten är gammal eller om det är ätbart.
Såklart ska man vara mer observant med utgångsdatumet på känsligare produkter som mjölk och kött. Men torrprodukter som bröd, pasta och flingor håller sig lätt över utgångsdatumet.

Jag tycker det var en bra artikel som framförallt bör tas på allvar. Det är fel att man i Sverige slänger så mycket mat, när vi istället borde spara det vi kan och vara tacksamma för att vi KAN få tag på mat. Otroligt otacksamt och omiljövänligt!

Man kan köpa mindre, man kan frysa in, man kan äta rester (du dör inte) och man kan tänja lite på utgångsdatumet!

Jag länkar till ett relateranade klipp ifrån Aftonbladet; http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article3683898.ab




Och om du inte sopsorterar hamnar all din slängda mat på fel plats också, ännu VÄRRE!


En billig farsdag

Söndag idag vilket har inneburit farsdag. Jag älskar min farsa men nej, jag har faktiskt inte köpt något till honom idag. Jag tänkte nämligen laga middag åt honom istället! Bra va? Mycket mer uppskattat än att ge en typ mugg där det står "Världens bästa pappa".
Men mina planer gick inte riktigt som de skulle. Pappa ville hellre ut och äta middag på en resturang. Okej tänkte jag, jag och brorsan kanske kunde dela på pappas nota (brorsan hade såklart inte heller köpt något). Visst, tyckte pappa.

Det slutade med att både jag och brorsan glömde plånboken hemma och mamma fick betala för kalaset ;) Haha. Men det gjorde inget, sa farsan. Bra, sa jag.
Får köpa något fint i julklapp istället!

Snart börjar paralmentet, det ska jag glo på sen ska jag fanimej sova. Hörs!

Mer Svanen i kundvagnen, tack

Svanen är ett väldigt bra miljömärke som faktiskt finns i större utsträckning än man tror. Jag har mejlat lite med en anställd hos Svanen och fått jättebra svar på mina frågor angående Svanen och dess produkter. Min största och klurigaste fråga var; Vilka produkter är BÄST att köpa Svanenmärkt?
Jag vänder mig till alla er (och mig själv) som inte alltid har råd att köpa miljömärkta produkter. Man kanske känner att man vill köpa något miljömärkt, men vad är bäst att köpa då?

- Tänk på sådant du köper ofta som till exempel toalettpapper, näsdukar, diskmedel och mat. Dessa varor är bra att köpa miljömärkta så ofta man kan.
- Billiga saker som till exempel stearinljus, handdukar, batterier och tvål. Eftersom det är billiga saker gör miljömärkningen inte så jättestor skillnad i plånboken, men stor skillnad för miljön.
- Fråga i affären efter miljömärkta produkter om du inte hittar!
- Desto mer miljömärkta/rättvisemärkta produkter du köper, desto mer efterfrågan blir det. Köper du en svanenmärkt produkt kommer det tillverkas fler sådana och marknaden förstår att kunderna börjar ställa högre krav.

Sen finns det även större saker man kan köpa Svanenmärkt som till exempel sängar, köksinredning och värmepump. Gå gärna in på deras hemsida; www.svanen.nu och läs mer om deras arbete och produkter.




Det är i affären du som kund har chans att påverka!

Ekonomilärare är inte så smarta som man tror

AHHH fredag, så nice. Fick till och med sluta två timmar tidigare idag för att jag och Josse lurade läraren om att vi skulle gå och intervjua en affär för skoltidningen. Men det gjorde vi i tisdags. Och han gick fanimej på det! "Okej, hälsa att ni är ekonomer så får ni kanske lite bonus också höhöhö".
:D
Så efter vår lilla kupp gick vi på stan istället. Hittade mina efterlängtade tight jeans, ni vet tights som ser ut som jeans? Asbra ju! Ikväll är jag med Andreas, bara tar det lugnt och så. Känner inte alls för fest denna helgen. Nästa helg blir det därimot fest får då fyller jag år ;) Exakt en vecka från och med idag.

Have a nice evening (sei malformato=du är missbildad på italienska) MOHAHA

Rättvisemärkt cola

Jag var så himla sugen på coca cola igår när jag skulle ta tåget hem, så gick inom pressbyrån. Väl framme vid kylskåpen ser jag Fairtrade läsk, wow liksom, klart jag köper den!
Fairtrade colan kostade 3 kronor mer än den vanliga coca colan, men liksom, tre kronor? Det är ju ingenting. Och jag kände mig stolt när jag köpte den och satt och drack ur den på tåget. Det bästa av allt är att jag kanske inspirirade någon annan till att också köpa Fairtrade cola nästa gång. För visst blir man mer motiverad till något när man ser någon annan som köpt/gjort något bra?




Den smakade väldigt bra också, precis som den vanliga coca colan faktiskt!

USA:s nya gröna sida började idag

Nyheter sprider sig snabbt, så ingen har väl missat att det var Obama som fick flest röster i natt? Så nu är USA:s nye president korad, och allt man har att säga är väl; Lycka till, du kommer få ett helvete!
Ja, Barrack Obama kommer att få ett helvete. Han har ett helt land, och inte vilket land som helst utan USA, att förändra. Och detta land behöver en väldigt stor makeover om man säger så. Det kommer ta några år och förväntningarna på Obama är höga, låt oss hoppas han är en person som kan hantera stress!

Men vad står vår nyvalde president för? Han blev väl inte vald bara för alla hans bra tal? Så dumma är väl inte ens Amerikanerna.
Jag hittade mig in på en sida med väldigt mycket fakta om vad Obama står för; http://www.barackobama.com/index.php.
Eftersom jag driver en miljöblogg har jag fokuserat på Obamas plan inom miljön, men gå gärna in på sidan och klicka på kategorin "Issues" så kan du välja i en lista vad du vill läsa om.

Obama vill förändra USA:s påverkan på klimatförändringar stort, och jag hoppas av hela mitt hjärta att han kommer följa sin plan och andra miljöavtal bättre än Bush. Obama vill även göra USA till ett ledande land inom miljö och teknik, det du!
Såhär lyder Obamas plan:
- Obama vill reducera växthusgaserna med 80 procent tills år 2050. Planen för detta är att;
1. Få ut en miljon miljöbilar på vägarna, samt att bilarna ska vara tillverkade i Amerika.
2. Se till att 10-25 procent av USA:s elektricitet kommer ifrån förnybara energikällor.
3. Utbilda folk inom miljö.
4. Få företag, stora som små, att börja samarbeta när det gäller miljöfrågor.
5. Sänka elektricitetbehovet med 15 procent tills år 2020.
- Obama vill satsa väldigt mycket pengar på den gröna marknadssidan, vilket enligt honom kommer skapa 5 miljoner nya gröna jobb.

Eftersom jag inte är världsbäst på engelska var det många punkter på hemsidan jag inte riktigt förstod (ja, jag kollade upp ord men vissa hittade jag inte ens). Såklart fanns det mer jag förstod också, men tänkte att listan skulle bli för lång om jag tog med ALLT. Så tro inte att ovanstående är de ända essen Obama har i sin ficka!




Vad vet du om Obama, hans liv och åsikter?

Redan skoltrött

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH vad skoltrött jag är. Detdär lovet vi hade nyss hjälpte inte ett dugg. Usch och blä och fy.
Jaja. Idag har ändå varit en relativt lugn dag med lite engelska på morgonen, sen bild och form (satt och ritade med akvarell hela lektionen) och sen textkommunikation. Fick även sluta mer än en timme tidigare eftersom jag och Josse gick och intervjuade Guldfynd i Kristianstad om deras tidiga julpynt. Det tog typ en kvart, sen gick jag hem.
Nu sitter jag och försöker bli klar med en jävla hemtenta i psykolgi som ska vara inlämnad på torsdag. Funderar på att klicka ner skiten och fortsätta imorgon. Ja, så gör jag. TV, here I come!

Och just det, idag är det ju valvaka. Synd jag är för trött för att sitta uppe och följa det. Men imorgon kommer det nog pratas mycket om vem som vann i skolan och i medier. Här på bloggen kommer jag undersöka USA:s president och ta reda på vad han står för. Läs det!



Och just det, har ju glömt att berätta om min söta lilla korg jag hittat på Second hand. Perfekt att lägga småsaker i.

Vad är egentligen KRAV?

KRAV märket är nog ett av Sveriges kändaste produktmärkningar. Man ser KRAV på väldigt många olika slags produkter och kanske du tänker; KRAV måste ju vara bra, denna varan köper jag.
Men vad innebär egentligen KRAV?

KRAV är ett märke som arbetar mycket med ekologiskt odlade produkter. Så när du ser ett KRAV märke på en produkt du tänkt köpa, kan du alltså vara säker på att varan är bra framställd.
Såhär fungerar KRAV:
- Bonden får inte använda sig av syntetiska kemiska bekämpningsmedel. Att använda bekämpningsmedel leder till ostabilitet i jorden och hos djuren samt läcker ut i vattendrag.
- Bonden undviker besprutningar mot växter runtomkring själva huvudplantan som ska besprutas mot insketer och svamapar. Det ger ett rikare växtliv omkring bondens odlingar.
- Djuren hos en bonde har det mycket bättre än på en vanlig gård. Hos KRAV-bonden får djuren ekologiskt foder och får vistas utomhus. Det ger dig bättre samvete när du köper KRAV märkta ägg och kött.
- Genom mindre besprutningar och noll använding av konstgödsel får mat med KRAV-märkning växa i sin egen takt. Man skyndar inte på processen, vilket konstgödsel gör om man odlar med det. Det ger bättre mat och ger dig bättre hälsa.
- Eftersom KRAV bönderna inte behöver använda farliga kemiska medel i sitt odlande, utgör det även en bättre miljö och hälsa för dem själva. KRAV tänker på sina bönder.
- KRAV-bönderna sparar in mycket på resurser genom att själva odla djurens foder på gården samt gödsla med djurens avföring på åkrarna. Det gör att näringscirklen cirkulerar mer lokalt och mer miljövänligt.

KRAV är skitbra! Fortsätt köpa KRAV märkta produkter, det är inte heller så hemskt mycket dyrare än "vanliga" produkter. Själv brukar jag köpa KRAV märkta ägg och fisk.



Vilka produkter brukar du köpa KRAV märkt?

Farmorsöndag

Ciao tutti (hej allihopa)
Idag är det söndag och sjukt nice väder. Ska snart gå hem till farmor med pappa och Andreas. Skönt att gå i alla fall och sen är det alltid mysigt att komma hem till farmor och farfar.
Måste berätta om i fredags (tog tyvärr inga bilder) när vi var hemma hos Emelie på grekisk middag. Efter maten blev alla rastlösa och ville göra något så två av tjejerna gjorde upp en tävling. Först var det bara lite frågor och sådant, sen blev det mer praktiskt. Vi skulle göra en klädlina och den som la längst med kläder vann. Och alla gick in stenhårt för det. Tillslut stod 10 tjejer i bara trosorna hemma hos Emelie och jag tror inte jag skrattat så mycket på länge. Och vi var nyktra, det var lite sjukt, tänk vad man kunde gjort i en sådan tävling lite laddad? Haha.

Är det förresten bara jag som tog hem massa plugg saker över lovet, men inte har fått ett skit gjort? Hm, så typiskt mig.






Andreas by night



En ny ledare ska koras

Den 4 november i år kommer bli en historisk dag. Det är nämligen dags för USA att kora en ny president, eller som man också kan kalla det, en ny världsherre. För många menar att USA är det dominerande landet i världen, med presidenten som king of the top.
Men något måste hända, trots vårt välkända USA med de högsta skyskraporna, de fetaste bilarna, de sjukaste tvprogramen och de coolaste stjärnorna.
USA och dess invånare har insett att något drastiskt måste ske och utifrån det har man röstat på de olika kandidaterna. Man har röstat på den man tror kan leda USA åt rätt håll.
En familj i USA berättade i tv idag om livet innan finanskrisen, hur enkelt det var att ta ett lån på banken. Man levde över sina tillgångar. Helt vanliga människor med vanliga jobb kom med lyxbilar, lyxhus och svimmingpool på trädgården. Man levde och spenderade mer än vad man egentligen kunde. Och nu har smällen för det kommit, finanskrisen som det kallas. Som en smäll rakt i ansiktet har flera kända banker i USA gått under och folk förlorar jobb och pengar.
- Vi måste komma in på rätt spår igen, därför röstar vi på Obama, säger mannen i familjen.

Jag har inte följt valet sådär jättenoga, men nu inser jag att jag och många fler borde ha gjort det. USA:s nästa president kommer påverka oss alla, eftersom USA är ett sådant mäktigt land. Jag tar ingen ställning till varken Obama eller Mcain eftersom jag inte vet så mycket om dem och deras åsikter.
Jag hoppas att USA kommer ta sig i kragen nu och börja arbeta med att sänka sina utsläpp och sänka den enorma lyxpressen som finns!




Vad kan du om valet och de två kandidaterna?

RSS 2.0