Nyår är räddat!

Tja tja, kom nyss hem från tandläkaren så är helt bedövad i hela käften ;)
Ska snart hoppa in i duschen för att sedan städa rummet och laga lite mat, sen direkt iväg till Andreas. Ikväll ska jag på tjejmiddag hemma hos en kompis som ska bjuda på grekisk mat, mums! Sen efteråt blir det troligtvis utgång, vart vet jag inte än. Hoppas i alla fall på en trevlig kväll!

Måste bara nämna dagens goda gärning jag gjorde igår; det kom fram en kille till mig och undrade om jag hade 18 kronor till hans buss. Han såg så förtvivlad ut. Så utan att tveka gav jag honom en tjugelapp :) Tyckte det var snällt med tanke på hur snål jag är haha.

Lägger upp bilder på det jag köpte i malmö igår :D
Hörs mates!



Mmm lala, paljettklänning till nyår, coolt eller vad? :D



Och yes, jag hittade mina bruna stövlar + ett par vinröda snörade kängor :)



Sopdykare - politiskt aktiva människor

På tåget hem får jag syn på en av mina favorit tidningar; Malmö City. Och genom bara att ha bläddrat några sidor kommer jag fram till ett ruskigt bra repotage, nämligen om såkallade Sopdykare. Känner ni igen namnet? Det har gått ett program om detta på Outsiders kommer jag ihåg, har även läst lite om det i en annan tidning. Och nu dyker de upp framför mig igen!

Sopdykare är vad det låter, det är någon som dyker och letar i sopor. Dessa sopor tillhör oftast matbutiker där mer än man tror slängs. Det slängs fatktiskt väldigt mycket mat i Sverige, bara du som individ slänger cirka 98 kilo mat per år. Det finns då en grupp människor som tycker att detta är fel, samt försöker göra något åt detta. De går igenom matbutikernas contrainrer och fyndar bra mat som slängts. I artikeln framgår att den sopdykare tidningen har Intervjuat och följt vid namn Lina, hittat allt ifrån bröd med utgångsdatumet flera dagar fram, kanelbullar, frukt, salladshuvuden och tandkräm. Helt användbart, men som har slängts.
Varför gör då endel såhär? Är de fattiga? Svaret är oftast nej, i alla fall enligt Lina som inte sopdyker av ekonomiska skäl. Utan av politiska. Hon tycker precis som de andra av hennes kompisar som sopdyker, att det slängs för mycket mat och att man genom sopdykning kan minska på miljöpåverkan. För det tar ju både resurser och energi att tillverka maten samt när det åker till soptippen. Men trots dessa bra argumenten som sopdykare har, är sopdykning enligt lag förbjudet. Många matbutiker brukar även förstöra maten i containern genom att ex hälla schampo över. Då kan ingen liten miljövän få tag på maten som ändå ska slängas, MOHAHA!
Jävla trams av de affärer som gör så, rent ut sagt.

Om jag skulle våga detta när jag flyttar hemifrån och bor ihop med en grupp människor på ett ex. studenthem, då skulle jag också testa. Och se med egna ögon hur mycket bra mat som slängs. För jag tycker detta är skitbra! Det är som en sprak i ansiktet på affären, samhället och alla politiker där ute. Kanske när det väl kommer till sak kommer jag också bli en sopdykare, för när man kämpar för en god sak sover man alltid lite bättre på natten!



Skulle du kunna tänka dig att sopdyka? Eller finns det andra sätt att visa sitt missnöje till konsumentsamhället och dagens alltför stora soptippar?

Bruna stövlar på listan

Torsdag idag, och idag ska jag vara aktiv! Ska nämligen in till Malmö (tar 11 tåget) för att se om jag hittar ett par bruna stövlar som jag varit i jakt på jättelänge nu.
Blev mycket glad över alla spontana och fina kommentarer angående Bomulls inlägget, visst är det kul att få tänkja till lite? Och yttra sina åsikter om något viktigt, det gör att man känner sig lite vuxnare liksom.

Nu ska jag kila, slänger upp min otroligt snygga men slappa stil idag. Lägger mina "outfitar" i kategorin Mitt liv nu istället för kategorin Outfit. För när man ska klicka på Outfit kategorin så står det "Forbidden" på sidan. Konstigt.





Gillar trycket på tröjan ;)

Boven Bomull

Bomull. Smaka lite på ordet. Bomull.
Alla vet vad det är, de flesta av oss har det på sig, kanske stolen du sitter på är klädd i bomull eller är dina gardiner i rummet gjorda av bomull. Bomull är nämligen ett av våra mest mångsidiga textilmaterial och därför världens mest använda textilfibrer. Men visste du att bomull är en stor bov gällande miljön? Visste du att bomullen i dina kläder har slitits fram av någon odlare i Afrika för pengar du inte ens skulle kunna köpa ett tuggummi för? Visste du att det finns ekologisk odlad bomull?
Nej, det är inte mycket vi vet om vad vi köper, men jag ska hjälpa dig.

Bomull är en slags blomma varav inuti blomman små tussar bildas, vilket är det man plockar som sedan bli användbar bomull. Bomull är även i särklass den mest besprutade grödan, eftersom den lockar till sig så många skadedjur. Och för varje år blir skadedjuren mer tåliga mot bekämpningsmedlet, vilket innebär att bonden får spruta på mer och kostnaderna blir högre. Dessa slags gifter han använder hamnar ju någonstans till sist, i jorden. Detta leder till att jorden på sikt blir obrukbar samt leder till övergödning i sjöar, hav och vattendrag. Då rubbas bakteriebalansen i jorden vilket leder till ett onaturligt kretslopp i naturen. Alltså, ännu en gång, blir naturen och de hårt arbetande människorna drabbade.

Men för oss kommer bomull ändå alltid vara billigt. På H&M säljs ju ständigt bomullskläder för småpengar och man undrar ju faktiskt om vi verkligen inte har råd (eller samvete) till att betala lite mer för bättre odlad bomull. Eller ja just det, det finns ju ekologiskt odlad bomull ( utan användning av kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel eller avlövningsmedel som bevattnas med grundvatten) men VAR?!? Jag såg typ ett litet utbud av ekologiskt odlade kläder på H&M en gång, men kläderna var inte sådär jättesnygga. Och nu är allt poff borta. Kan någon nämna en affär där de säljer ekoloiskt odlade kläder? TACK!




Och den intressantaste frågan av dem alla; Bryr DU dig?



Vill bara dra, NU

Det är onsdag och jag är så jävla trött. Har varken lust eller ork till något känns det som. Är det bara jag som känner att allt blivit så jävla tråkigt, det finns liksom inget att göra. Inget nytt händer, bara samma gamla tråkiga rutin varenda dag. Jag är inte ens 17 år (fyller i november) och längtar redan till att köpa egen lägenhet och börja resa runt på egen hand. Men nejnej, det kan jag inte, jag är inte ens myndig. Och när jag blir myndig kan jag ändå inte bara sticka iväg, för att jag måste gå ut skolan och skaffa jobb. BLIR GALEN!
Känns som om man är äldre än sin ålder. Har nästan (betona nästan) också börjat tröttna på att festa. Ser ingen mening med det, plus att de flesta hemmafester aldrig blir som man tänkt sig liksom. Alltid kommer objudet folk eller så går något sönder m.m Eller har man skitkul.
Fast just det ja, bara ett år kvar till krogen. Sen tröttnar man väl på det också...

Idag ska jag slappa, träna ikväll kanske. Har även tänkt skriva något roligt miljöinlägg, så håll utkik. See yaaaaaaaa

Ordningsmani

Ni kommer tycka jag är dum i huvudet när jag berättar vad jag ägnat min dag åt; Rensa mammas garderob! Hahaha! Jo, jag lider lite av ordningsmani, jag hatar när det är stökigt och långärmade tröjor ligger blandade med kortärmade och mitt bland detta ligger plagg man aldrig använder. HATAR DET!
Men till skillnad från mig så lider min morsa av samlingsmani. Hon samlar på allt! Förra året städade jag hela vår källare, det blev 4 fulla släp med skräp till soptippen. 4 fulla släp! Så ja, ni förstår att det kan bli lite intriger ibland mellan oss (a) Hon gillar att spara/köpa medan jag gillar att slänga.
Men ja, så idag har jag städat hennes garderob plus två andra garderober där jag ändrade om lite. Blev fyra Ullaredskassar med kläder som ska skänkas. Bra va?
Ja, jag lägger ut bilder i alla fall så ni fattar vad jag menar med RÖRA! ;)

Ikväll ska jag hem till Andreas! Får se vad vi hittar på, tror det blir lite matlagning, kanske en film :) Byyye


Före (KAOS)




Efter (HARMONI) Blev till och med plats över ;D




Finanskrisen - inte bara ett hot för ekonomin

Alla har säkert hört talas om den stora finanskrisen som pågår just nu. Runt om i världen rasar banker och folk förlorar pengar, riktigt tragiskt, eftersom ekonomin speler en STOR roll i våra liv.
Men det är inte bara människor som blir drabbade, nu står även Miljön på listan. Jag var inne på Aftonbladets.se:s Klimathot avdelning och hittade en intressant artikel om just detta.

I slutet av nästa år ska alla världens ledare samlas i Köpenhamn för att, en gång för alla, klubba ett miljöavtal för att sänka våra koldioxidutsläpp. Men många länder har nu börjat se mörkt på detta, tack vare den nu förödande finanskrisen.
För 1,5 år sedan klubbades ett ambitiöst miljöförslag om en koldioxidsänkning på 20 % tills år 2020 samt att en femtedel av all energi ska komma ifrån förnybara källor.
Men på EU:S toppmöte i Bryssel (står ej vilket datum detta ägde rum) där man samlats för att diskutera miljöavtalet, gled frågorna in på; Vad är viktigast? Ekonomi eller Miljö?

Det är såklart svårt för länder att sänka sitt koldioxidutsläpp samtidigt som man går igenom en allvarlig finanskris. Men något måste göras, och det är nu. Nästa år ska länderna som sagt träffas i Köpenhamn, och ögonblicket är avgörande. Skrivs inget stort miljöavtal på då, vet man aldrig när det kommer bli av!




Går det att finna en balans mellan Ekonomi och Miljö?




Blogg.se - det luktar!

Nu har jag precis duschat och det var för jävla skönt ska jag säga. Och en sak jag tänkte på när jag duschade var; Varför svär inte folk mer i sina bloggar? Det ger sån effekt tycker jag. Om man är glad kan man säga; Jag är så jävla glad. Då fattar folk mer liksom. Eller om man är arg på något, då borde man svära i varenda mening för att folk ska liksom ta till sig.
Så ska ni läsa min blogg får ni stå ut med en massa svordomar :D
I alla fall, ikväll ska jag ut och käka middag med ett gäng brudar eftersom Jessica fyller år. Vi ska visst äta på någon kinaresturang, mums!

Innan idag skrev jag till blogg.se:s redaktör om att hon som är så välläst borde visa upp fler intressanta bloggar som GER något till läsaren. Och visst, jag förstår henne, att man måste fylla blogg.se:s startsida med roliga bilder ur inlägg för att locka läsare. Och jag orkade inte ens svara henne. För jag menar, det är inte bara modebloggar (eller livstilsbloggar som hon kallar det) som har roliga bilder. Miljöbloggar har väl för fan också intressanta bilder? Man måste ju ha en bild som relaterar till sitt inlägg. Och eftersom jag och många andra tycker att miljö är intressant, då borde väl bilden också vara det?
Jag menar, jag trodde bloggar var till för att utrycka åsikter, inte glo på bilder och läsa vad någon ätit till lunch eller vad den har haft för jävla skor på sig.

Nej, blogg.se, jag tycker vi borde rensa bort lite skit. Det luktar!




Jaha, så det är bara sådant här som lockar? Det var då en himla stereotypt internetvärld vi har, bara full med massa modenissar.


Rättigheter och skyldigheter, en jävla stor skillnad

Dina rättigheter här på jorden, här i Sverige är precis som vilken annans. Du har rättigheter att få äta dig mätt, att få släcka din törst, att få gå till skolan, att få ta ett körkort, att få ha ett jobb och att få sitta vid datorn.
Du har massor med rättigheter, och får någon lite mer än du, då jävlar! För alla ska vi vara lika, vi bor ju i Sverige.
Men någonstans i vårt välutvecklade land med sociala bidrag, privatsjukhus, handikapp anpassade skolor med mera, glömde vi en sak. Våra skyldigheter. Till jorden.
Vi bara tar och tar och tar. " Ge mig choklad, ge mig det senaste tv-spelet, ge mig läsk, ge mig nya dyra fina kläder".
Och det är så vi är uppväxta (de flesta av oss) att få det man vill ha.
Finns det inga baksidor med detta? Och varför slänger man tomburken på marken efter man druckit ur den? Ska det vara så jävla svårt att panta den? Ååh du lata kultur vi lever i.

Jag tror starkt på människans skyldigheter till jorden. Och när ingen fattar brukar jag säga; Jorden behöver inte människan, men människan behöver jorden.
Många säger att det är försent att bry sig, jorden kommer gå under ändå. Vissa slänger sitt skräp i papperskorgen och är nöjda med det. Vissa är superdupermiljövänliga och bor i kojor i skogen och käkar bark. Vissa fattar fortfarande inte vad växthuseffekten är. Vissa tror inte att växthuseffekten finns.
Men vad man än tror måste man inse, med eller utan växthuseffekten, att vi har skyldigheter. Du har skyldighet till jorden att ta reda på varifrån köttet du äter kommer ifrån, var dina grönsaker är odlade och om du verkligen behöver alla dedär kläderna.
VI HAR SKYLDIGHETER!
Men det är så in i helvetes svårt att ge, men så jävla lätt att ta. Vi lever inte i en datavärld, vi lever i en lathetsvärld full med undanflykter om; Varför ska jag bry mig? Ingen annan gör det ju.





Vår jord är inte anpassad för dagens moderna samhälle. Går det att ändra? Eller är vi dömda att leva i en skvallerblaskvärld ?


Bakfylla och morötter

Huvudet dunkar vid minsta hastiga rörelse och munnen är torr hur mycket vatten jag än dricker. "Om livet är en fest är fan döden bakfyllan"
Hade i alla fall väldigt roligt igår :) Och fler än jag trodde hade klätt ut sig, bäst var en kille som kom i sin mammas klänning och en blond peruk. Jag tror jag nästan dog av skratt!

Härlig söndag idag, det regnar ute och höstmyset kryper i mig. Ikväll ska vi äta tacos här hemma (jag kör på qornfärs, skitgott!) och sen ska jag och Andreas mysa med film och bara slappa järnet. Så sjukt skönt med höstlov i morgon, själv ska Andreas upp klockan 5 på morgonen ;) Hahaaa!
Och vet ni vad min morsa hittade i min lilla odlingsrabatt jag har ute på tomten? Morötter!!! :D Blev helt chockad eftersom jag inte fått något innan, plus att jag sådde dedär fröna i typ sommras. Hihihi, god var den också. Och ekologisk ;)



Såhär såg jag ut på dopet, vit och fin




Mitt kusinbarn Lilly :)



Från vit och fin till morrhår och kattöron, mjauu



Halloween tema ;) Snyggt



Lollos syrra sminkade en blåtira på henne, skitcool



Körde lite snurra flaska innan allt folket kom, sen gick jag upp på Saras rum och la min kamera och glömde ta fler foto ;P
 




Hihi :D




Spinning klockan tio, yeah!

Klockan är snart nio, och klockan halv tio ska jag börja cykla till spinningen. Skojj va? Den bästa träningen för kroppen sägs ju vara på morgonen ;) Så jag har precis ätit lite flingor med mjölk som en lätt frukost. Är riktigt laddad för träning nu alltså, var ett tag sen jag var på spinningen. Men vem har tid idag med alla läxor, prov och sena dagar? Jag är typ hemma 3-4 på dagarana, ibland klockan 5! Då orkar man inte (a)

Eftersom det är lördag och jag kommer vara borta tror jag inte det blir något "miljöinlägg" idag eftersom jag helt enkelt inte har tid. Efter spinningen blir det rakt in i duschen, sen packa, sen dop, sen fest.
Men ni ska veta hur mycket jag har i huvudet som jag bara vill få ut här på bloggen! Jag har en massa saker jag vill ta reda på och dela med mig till er, massor!!

Hörs imorgon, eller senare!




Hähä klockren


My story

Jag kommer ihåg när jag var kanske, 8-9 år, så satt jag och en kompis nere på en sten vid sjön. Hon var en sådan kompis som var lite tuffare och lite modigare än oss andra. Jag kommer ihåg hon hade köpt massor med Barbietuggummi som hon satt där på stenen och tuggade. Och sen spottade hon dem på marken. Alltihop spottade hon på marken, och även om ilskan kröp i mig vågade jag inte säga till. Jag var ju så liten. Jag tänkte på alla stackars fåglar som skulle tro att tuggummit var en mask, och sedan skulle tuggummit fastna i näbben på dem. Det har alltid min mamma sagt när jag råkade slänga tuggummi på marken, sen dess har jag inte gjort det.
Jag kommer även ihåg hur min morfar brukade ha vattentunnor på sin gård. Och så kommer jag ihåg att i de tunnorna satte han alltid långa pinnar, för att alla småkryp som landade i vattnet skulle kunna klättra upp.
Jag kommer även ihåg vår levande råttfälla vi använde några gånger när jag var liten. Den fångade råttorna i en bur så de inte dog.
Men mest av allt kommer jag ihåg i mellanstadiet när lärarna tvingade oss ut på en skräp-plockar dag. Alla skolor i hela landet tävlade om vem som kunde plocka mest skräp i sitt område. Jag kommer ihåg vi gick långt in i skogar och hittade skräp, även långt ut på åkrar. Jag tyckte det var kul.

Så började nog min goda sida utvecklas, min goda sida för naturen och djuren. Visst har jag alltid varit emot att kasta skräp på marken med mera, men de riktiga rädda-miljön tankarna kom nånstans i nian. Vi skulle välja linje till gymnasiet, men jag visste inte vad jag skulle bli. Då, på något konstigt sätt, bestämde jag mig för att; Jag ska bli någon som ställer upp för naturen. Jag ska bli någon som bryr sig!
Och efter det har jag slutat äta kött, läxar upp omiljövänliga kompisar och släkt samt skriver här på bloggen! När jag blir stor ska jag bli en föreläsare på skolor om miljö, samt jobba för att Ekonomi och Miljö ska fungera bättre ihop.

Vad är din plan?




Tänk om jag lyssnat på alla som sagt; Miljö är töntigt, skit i den! Undra hur jag hade varit då. Som alla andra kanske?

Tråkigt i byn

Tja, är för tillfället i skolan och väntar på att tiden ska gå. Halva klassen (de som har Språk) har fått gå hem eftersom de inte har fler elktioner. Men vi ekonomare får vänta tills halv ett då Företagsekonomin börjar. Surt eller vad? Hoppas i alla fall på att få tillbaa våra prov idag, give me a MVG!!!

Skönt med Fredag i alla fall, ikväll ska jag bland annat städa rummet och inte göra ett piss mer. Laddar upp inför imorgon ;) Fyafan vad jag längtar, är riktigt festsugen nu alltså!
Jaja, så kul liv har jag. Men vad ska man göra när man bor i lilla Bromölla i lilla skåne. Undra varför alla bloggar från Stockholm alltid är populärare? Kanske för att de har mer att göra? Hmm

Hörs sen!

Bättre produkter, även dyrare - Min teori om varför

Många av oss köper ibland hellre en produkt utan miljömärkning/rättvisemärkning med mera för att den är billigare. Ibland kan det röra sig om småsummor och ibland kan det vara stora skillnader. Varför är egentligen alltid de produkter med miljömärkning/rättvisemärkning dyrare? Borde man inte främja dessa produkter och göra dem billigare istället?

Den frågan har jag ställt mig många gånger, och innan jag tar reda på det verkliga svaret (kommer i annat inlägg) ska jag lägga fram vad JAG tror.
Jag tror företag är för giriga idag. Det handlar inte längre om miljonbelopp i omsättning per år, nej, nu ska det helst vara miljarder. Hur gör ett företag för att tjäna så mycket? Jo, dra ner på kostnaderna, sälj varan mycket dyrare än vad den kostade att tillverka, men låt varan ändå vara relativt billig på marknaden. Då tjänar du cash, och det vet bossarna.
Men vilka är villiga att tillverka en vara som ska göras så billig så möjligt?
Jo, fattigt folk i exempelvis Asien. Där tävlar leverantörerna (de som säljer ifrån fabrikerna) om att vara billigast, då vill vi ha dem. Och hur blir man billigast? Jo, man drar även där ner på miljö och kostnader. Man sänker arbetarnas löner och levnadsstandrad. Man skiter i att exempelvis sortera avfall, ge ut skyddskläder och man skiter även i att barn inte borde arbeta. På så sätt kan man tillverka tyg, leksaker, fotbollar m.m väääldigt billigt. Men vilka får lida? Naturen och arbetarna.

Så om du nu ska tillverka/importera/sälja något som ska uppfylla vissa krav, krävs pengar. Pengar till löner, pengar till att avfallet hamnar rätt, pengar till bättre kemikalier med mera. Detta kostar. Och då kostar även varan mer i butiken. Men tänk, det är inte pengar i onödan. Att försöka göra världen lite bättre kostar mer, så är det. Det kommer alltid vara de där pengagalna bossarna som bestämmer. Eller tar vi, miljömärkning/rättvisemärkning troende över! SOME DAY!

Där har du min teori. Och jag tror den stämmer ganska bra med verkligheten. Vad tror du?



Vi köper produkterna billigt, de förstör sitt land. Rimligt?




Kalla mig katten


Jag måste börja med att säga; det var en skitkul och intressant föreläsning jag fick gå på igår! Och precis som Mikke sa (talaren); Vem gick hit här av sig själv idag? Ingen! Så därför är jag på ett sätt glad jag blev ditsläpad av skolan. Riktigt bra tal!

Idag är det torsdag och imorgon är det fredag, YEEY! Men mest av allt längtar jag tills lördag. Då ska en vän till mig fira sin sjuttonårsdag genom fest/utklädningsfest. Vad ska jag vara? Funderar på att klä mig helt i svart och sätta på mig ett par kattöron samt måla nästippen rosa med svarta morrhår på kinderna. Mjauuu.
Ska även på dop på lördag, snacka om stressig dag!

Hörs sen!




Hur snygg jag än blir på lördag kommer jag aldrig slå min lilla kise i alla fall






Fairtrade - vad är det?

Eftersom jag även är Ekonomiintresserad är det ju inte helt omöjligt att även sådana inlägg kan dyka upp. Idag ska jag ta reda på mer om produktmärket fairtrade - ett rättvisemärke som främjar rättvis handel i världen.

Vad är Fairtrade?
Fairtrade är en Rättvisemärkning som sätts på olika produkter för att hjälpa de som odlar/skapar produkten samt hjälpa dig som kund att välja rättvisemärkt i butiken.
Vad gör Fairtrade?
Fairtrade är precis som Svanen något man kan ansöka om att bli. Då åker inspektörer ut till företaget och kontrollerar företaget och hjälper odlarna att höja sina inkomster och sin levnadsstandrad. Dessa kontroller sker 3 gånger per år, och missköter sig företagen, blir man av med certifikatet.
Fairtrade arbetar med att:
• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
• Barnarbete och diskriminering motverkas
• Demokratin och organisationsrätten främjas
• Lokalsamhället utvecklas socialt och ekonomiskt
• Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas
Varför finns Fairtrade?
De som arbetar med Fairtrade anser att det är fel att folk som tillverkar våra matprodukter ska behöva fara illa, för att vi ska kunna handla billigt. Det strider starkt mot de mänskliga rättigheterna. Inte hade du velat jobba 12 timmar om dagen med att plocka kaffebönor, för struntsummor som du knappt kan köpa mat för en dag på. Och vi i Sverige är inte såååå fattiga, vi har råd att ge 2-3 kronor mer för en matvara.
Kan man lita på att pengarna hamnar rätt?
Meningen med Fairtrade är ju att höja odlarnas levnadsstandard, alltså tjäna lite mer. Fairtrade manar att du kan vara säker på att odlaren redan fått betalt när du handlar din vara, direkt av företaget som importerar varan till Sverige. De som jobbar inom området i Fairtrade styr inte pengaflödet men kontrollerar så pengarna hamnar rätt.
Vad tycker jag om Fairtrade?
Jag sätter mig lätt in i människors situation, och därför skulle jag tycka mitt liv var förjävligt om jag behövde slita för småsummor för att rika människor skulle kunna handla billigt. Nej, vem vill ha det så? Därför är det mer än bra att Rättvisemärkta produkter finns, och sprider lite hopp!

En uppmärksam läsare påminde mig om att tillägga; Fairtrade sysslar inte bara med matprodukter utan det gäller även kläder och andra varor!




Kanske någon krona dyrare, men du kan käka maten med gott samvete!

Onsdagsmorgon


Gääääsp. Jag kör verkligen nedräkning till höstlovet nu alltså, fyfan vad skoltrött jag är.
Idag har vi Svenska prov (åååååååååh jag längtar) som jag typ inte har orkat plugga till. Ämnet är Upplysningen + tio gubbar man ska kunna namnet på. Nödvändigt? Nej, inte i min värld i alla fall.
Sen så ska vi på en Ekonomiföreläsning idag, det ska bli intressant eftersom han som ska prata anses vara en bra talesman. Och bra talare gillar ju jag!

Tackar än en gång för alla fina kommentarer och åsikter, tänk så mycket ni har att säga, bra saker! Ikväll funderar jag på att slänga in ett inlägg igen om ett produktmärke; Fairtrade. Kanske inte ett miljömärke i sig, men miljön spelar nog sin roll där också. Ska bli intressant, vi hörs!





Våga vara ensam!

Anledningen till de magra inläggen igår var; kanelbulle och chokladmjölk. Andreas hade liksom med sig kanelbullar hem hit igår, de gick liksom före bloggen ;) Men jag tror ni förstår, hähä.

Igår hade vi administration igen, och resten av gruppen som inte framförde sin presentation förra gången skulle göra det igår.
Man fick välja precis vilket ämne man ville prata om, så jag dömer ingen i deras val.
Men det gick inte att undgå de tre killarna från min klass som skulle snacka om Irakkonflikten. Alla tre av dem har själva utländsk bakgrund, om de är från Irak vet jag inte, men jag tyckte det var ett bra och viktigt ämne de hade valt. Framförallt representerade valet de själva, att de bryr sig om sina "hemtrakter".
Så började de. Och det gick inte så bra.
Ingen av dem (förutom EN) hade övat, de stod och läste innantill på ett papper och fattade nog inte själva vad de snackade om. De skrattade åt varandra och en avbröt sig själv med "Asså jag har inte övat".
Sen var det då en av killarna som var påläst, han tog över på slutet och sammanfattade det de andra skulle ha sagt. Han brydde sig, han kunde gjort hela talet själv.

Så varför kämpa emot chansen till ett bra tal, om något du verkligen bryr dig om? Bara för att det är "pinsamt" och lite "töntigt" att vara ensam. Om killen hade varit själv hade han nog fått MVG på presentationen.
Visst, vad ska jag säga som tycker det är kul att prata inför grupp? Jag vet att många har svårt för sådant här. Men övning ger färdighet, så är det. Och om du verkligen brinner för något, men de andra i din "talargrupp" inte verkar göra det, kör ditt race, ensam eller ta mer plats i gruppen.

Våga vara ensam! Våga sticka ut!



Våga vara ensam! Våga sticka ut!



Ishockeysöndag

Godmorrrrrrrn
Gissa var jag spenderade söndagen igår? I malmö i en ishockeyhall. Haha.
Pappa fick en idé om att dra dit och kolla på Malmö - AIK som spelade och eftersom Andreas (pojkvän) hejar på AIK ville ha såklart dra dit. Och då tvingar de med mig.
Men det var rätt skoj ändå. Ganska mycket folk också. Hejaklacken för Malmö var jättestor + att någon idiot hade tagit med sig en stor bastrumma han satt och slog på. Bredvid fanns AIK hejarklack, de var typ... 15 stycken? Tyckte lite synd om dom ;D Men Malmö vann i alla fall med 3-1.
Sorry Andreas!



Luft bilar? - Nej du skojar


De flesta vet nog hur en vanlig bil fungerar; genom en liten explosion inne i kolvmotorn som sedan sätter fart på vevaxeln som sedan för över kraften till drivhjulen. Då får vi en rullande bil. Men för att få denna explosionen inuti bilen krävs bensin såklart.
Men när jag gick in på Aftonbladets Bil avdelning (brukar annars aldrig besöka den) blev jag både glad och förvånad på samma gång. En ny slags bil är här, Airpod One heter den. Den går på luft!
Ja, du läste rätt - Luft! Coolt va?
Bilen är 2 meter lång och 160 cm hög, alltså inte så stor bil. Den har tre hjul och går alltså på luft. Det handlar om såkallat komprimerad luft vilket betyder hårt sammanpressad luft. Denna luft fungerar ungefär som bensin och kan på samma sätt ge en liten explosion inuti en nästan identisk kolvmotor som finns i vanliga bilar.
Tanken är att det ska finnas speciella mackar där man kan fylla på sin tank med komprimerad luft. På denna luft beräknas bilen kunna köra 20 mil i en maxhastighet på 70 km/h. Sjukt va? 20 mil på en tank, med luft, utan avgaser.
Bilen finns just nu inte ute på marknaden men beräknas komma till Europa och Indien vid nästa år. Bilen ligger på 60 000 kronor vilket är relativt billigt för en bil.

"Maxhastigheten är ju bara på 70 km/h", tänker kanske du. Då säger jag; vilken bra stadsbil! Det är ju i städerna det är som mest avgaser, och som mest tät trafik. Då behöver man inte ofta gasa upp i 110. Och kanske kommer den utvecklas till att bli snabbare, vi har ju tid och teknologin på vår sida idag.
Jag tror faktiskt bilen kommer bli en succé!




Två prototyp bilar och deras uppfinnare! Man kan ju inte säga att bilarna är alltför fagra, men lite söta är de väl?


Solen i vårt liv

ÄNTLIGEN FREDAG! Och denna helgen ska bli så slappe som det bara kan bli ;) Man behöver faktiskt inte festa varje helg, det är dyrt (dricka, buss med mera) samt att det tar på krafterna. Festar man på fredagen är man helt slut på lördagen.
Så ikväll blir det bio "Patrick 1,5" med Hanell, Jessica och en tjej till. Ska bli super!

http://www.smartplanet.com/news/tech/10001769/us-firms-help-solar-homes-track-energy.htm

Gick nyss in på (ovanstående länk) och kikade lite då jag hittade en intressant artikel. Den handlar om två Amerikanska företag som slagit ihop sig till ett, Solarcity. De arbetar med att utveckla att fler hushåll börjar använda sig av Solpaneler. Det är ju jättebra!
Jag läser vidare och ser att företaget är från Californien, vilket är en del av Amerika där solen lyser mycket. Det gör det utmärkt för hushåll där att utvinna el genom solen.
Här i Sverige har vi inte så mycket tillgång till solen, men då och då kan man se byggnader med solceller på taket. Det är jättebra! Solceller kan vara som ett alternativ bredvid den vanliga elen.
Tyvärr är solpaneler fortfarande dyrt att skaffa, men om man räknar, så vinner man på det i längden. Men priserna är faktiskt på väg ner med varje år som går. Precis som Miljöbilarnas priser som har börjar minska.
Eftersom jag inte är världens bästa på Engelska, hähä, så får du gärna gå in och kika närmare. Artikeln var ganska lång och när jag läste igenom den förstod jag att de pratade om mycket mycket mer.

En tanke jag har haft (vet inte om det är så i verkligheten) är om man skulle sätta upp Solpaneler i öknen. Där lyser ju solen från tidig morgon till sen kväll. Tänk så mycket energi man kunde utvinna! Kanske en funderare inför framtiden.




Solen - näring till allt liv, samt en bra energikälla.




Gymnasiemässan i Kristianstad

Tjena tjena!

Idag har varit en intressant dag. Jag deltog i en gymnasiemässa, och det var superskojj! Efter lunch gick jag med Amanda och Isabell till ett ställe som heter Yllan där alla skolor i Kristianstad + några till skulle stå och vägleda våra nior genom gymnasiedjungeln. Jag hade ingen aning vad som väntade mig.
När jag kom in mötte jag en gigantisk sal fylld med människor, plakat, tv skärmar, datorer, dansuppvisningar, frisörer, kockar och massor annat. Alla stod i sina hörn och visade upp vad just deras linje gick ut på.
Jag stod och representerade Textkommunikationen och det var mysigt att känna att man tillhörde en skola och var stolt över det.
Slänger upp lite bilder ifrån mässan :)




Väl på plats klockan tolv träffade jag lite välkända ansikten, vissa hade stått där ända sen 8 på morgonen :O



En bit ifrån oss stod Ekonomi och förespråkade, ekonomi RUUUULES



Borta hos frisörlinjen kunde man klippa sig för 100 kronor ;)



Jag höll ställningarna borta hos Elite (skoltidningen)



Efter två timmar på gymnasiemässan vandrade jag till tåget. Insåg att hösten kan vara väldigt fin ibland med alla färgglada löv.







Miljömärke nummer ett; Svanen


Jag har gått in på http://www.svanen.nu och letat reda på lite intressant fakta om Svanen. Det var en skitbra informationssida och gå gärna in där om du vill veta mer!

Vad är Svanen?
Svanen är ett AB Företag (Aktiebolag) som på Regeringens begäran ska kontrollera olika produkter som säljs i våra butiker.
Svanen är Nordens officiella miljömärkning, medan EU:s officiella miljömärkningssymbol kallas för EU-blomman och fungerar på samma sätt som Svanen.
Svanen har som syfte att hjälpa dig som kund att kunna välja bra produkter som är skonsamma mot miljön utan att dra ner på kvalitén eller funktionen.
Vilka arbetar med Svanen?
Företaget SIS miljömärkning AB är det företag som jobbar med att utföra det praktiska arbetet på Svanen och EU-blomman i Sverige. De är 36 anställda som arbetar med att kontrollera, utfärda licenser och skriva kriterier.
Vad gör Svanen?
Svanen granskar varornas miljöpåverkan från råvara till avfall. Om varan godkänns av kontrollanterna kommer den få en Svanen signatur på sig. Denna signatur vill många företag ge sina varor för att visa sitt stöd och för att allt fler väljer miljömärkta produkter
Vilka krav ställs på en Svanen-märkt produkt?
Svanen ställer krav på hela livscykeln kring en produkt, från råvara till avfall. De kontrollerar bland annat företagets förhållande till utsläpp i naturen, energiförbrukning och avfallshantering. Även kvalitets- och funktionskrav kontrolleras.
Vilka slags varor är Svanen-märkta?
Svanen produktmärker allt ifrån tvättmedel till gräsklippare. Då kan du försäkra dig om att Svanen varan är den mest miljövänliga alternativet i hyllan, fastän den går på till exempel olja som gräsklipparen.
Hur blir man Svanenmärkt?
Vad jag har förstått får företag som är intresserade av att bli Svanenmärkta skicka in en ansökan samt betala en viss summa pengar för att bli granskade.
Vad tycker jag om Svanen?
Jag tycker såklart detta är en skitbra idé och det är mycket bra det finns folk som tar tag i sådana här grejer. Det hjälper kunden att välja rätt i affären och det hjälper företag att bli mer miljömedvetna. Alla tummar upp för Svanen!




Ica Maxi i Bromölla följer trenden

 

Releaseparty på skoltidningen

Tjena nu sitter jag på Textkommunikationen och har releaseparty, haha :D Vi har släppt vår skoltidning idag, så lärarna har bjudit på Pommac, godis, chips och vindruvor. Skitgott ju!  Läs gärna lite på vår skoltidningen om du vill; www.elite1337.com

Blodporvet gick förresten bra, men trodde de skulle ta stick i fingret, men nej då. Det blev i armen. Ajaj, men skönt det är över. Nu är det bara att vänta på att läkaren ringer och säger vad det är för fel på mig.




Mmm, sånt här borde man fan ha oftare



SKÅÅÅÅL, ser ni mig? Haha


Blodprov och elände

God morgon!
Egentligen kan jag sitta här läääänge till men eftersom jag ska inom läkarstationen och ta blodprov (!!!!!!!) så måste jag snart börja trampa ditåt. Blää.
Dagen framför mig ser vanlig ut, gå till skolan, komma hem, sätta sig vid datorn... Rutinen liksom. Men en sådan rutin är rätt skön att ha ibland, särskilt nu när det är skola och det börjar bli vinter och jävligt. Skönt att bara komma hem :D

Slänger upp en dagens Outfit






Miljömärkena som vi litar på


Usch vad trött man blir av den här mörka tiden vi är på väg in i. Redan klockan sex börjar det mörkna, och snart är det jul... Kusligt.
Något jag är glad över är alla roliga kommentarer som droppar in, fortsätt så, jag gillar att läsa vad ni har att säga. Och var inte rädda att fråga ut mig/kritisera mig för något.

Satt och funderade innan idag på alla olika produktmärken det finns; Svanen, Fair trade, KRAV, ekologiskt odlat med mera. Ni känner nog alla igen dem och ser dem ofta på varorna i affären. Och de flesta vet att det betyder att varan är miljövänlig och sådant. Men det måste väl finnas lite mer bakgrund? En vara som är till exempel Svanenmärkt måste ju betyda mer än bara Miljövänlig. Hur blir en vara Svanenmärkt? Vad krävs av varan för att få kallas Svanenmärkt? Vad innebär Svanenmärket EGENTLIGEN?

Sådana frågar tänkte jag att jag ska börja ta upp om de olika märkena vi litar på så himla mycket, men vet så lite om. Vet du fler slags miljö/rättvise märken? Skriv dem till mig så kanske de också får ett eget inlägg =)



Mer intressant på föreläsningarna, tack!

Hejsan!
Lång dag har det varit idag, men den har varit givande! Sista lektionen hade vi administration och äntligen fick jag framföra min presentation om Miljöteknik. Och även om jag inte övat så mycket gick det skitbra, jag blev liksom exalterad av att få prata helt fritt om Miljö och se att alla lyssnade på MIG.
Efter jag hade pratat kom det fram några till mig och sa "Skitbra My, det var faktiskt väldigt intressant".
Ja, jag lovar, de sa så.
Då kände jag en liten lyckokänsla inuti mig, jag hade lyckats. Jag hade lyckats göra Miljösnack till något intressant och något man ville lyssna på.

Nu stod ju jag inför en grupp på kanske 20 tjejer, vilket är bra men tänk att få stå inför en större publik och prata om något viktigt och intressant. Vilken upplevelse!
Och det var precis denna upplevelse jag förväntade mig en gång i ettan, när en kvinna från ett Miljöföretag (eller vad det var) som skulle komma och prata inför fullsatt aula. En hel aula fullsatt med tonåringar, vi, som är framtiden och dess arkitekter. Till oss hade hon chansen att göra Miljö intressant, roligt och något att sträva efter.
Men nej.
Hon var skittråkig rent ut sagt. Hon stod och babblade om siffror, procent, visade tabeller som ingen fattade och ingen brydde sig om. Jag blev så himla besviken. Där stod hon och hade en hel generation i sina händer, och bara gjorde det ännu värre. Det var till och med en kille som vågade fråga "Men hur kan man hjälpa?" I slutet av föreläsningen. Då började hon babbla om att starta orginisationer och sådant. Vilken tonåring vill/orkar/kan göra det?

Vi behöver fler intressanare vuxna talare. Inte bara som pratar om Miljö utan i alla ämnen som behöver uppmärksammas mer på ett positivt sätt. Hur ska vi annars få folk att lyssna? Ingen bryr sig väl om tabeller, andelen procent som försvinner varje år, mätningar och blablabla.
Jag tycker i alla fall om att prata inför folk och ska fortsätta med det, och kanske en dag, får jag åka runt på skolor och föreläsa om miljö, på ett intressant sätt :)




Få folk att lyssna, sen kan du prata om precis vad som helst



Bilder från igår


Hejsan.
Ja, precis nu blev jag klar med min sammanfattning av Geografiprovet vi ska ha imorgon, fyfan säger jag bara. Geografi är mycket svårare än man tror! Sen kom jag också på att det är imorn jag ska hålla mitt tal om miljöteknik (panik!) och jag har inte övat. Men eftersom jag skrev ett inlägg om Waverollern här på bloggen kommer jag ihåg endel i huvudet :)
Förresten, är det bara min blogg som är jätteseg och vart man än klickar står det "Anslutningen avbröts"? Störigt är det.

Här kommer lite bilder från igår




Tjejerna är samlade



Jag beställde en skaldjurspasta för 100 spänn, dyyyrt,  men gott var det :D

 


Sen stack vi till Åhus, weho



Ja, vad ska man säga? Viktor och Olivia




Här ser ni Jessica och Hanell :D inga vanliga fjortisposer här inte




Och imorse hade jag sådan tur att morsan kom och hämtade mig i Kristianstad, gött (Observera! Sleten)



Fiestaaa


Nu drar jag till stan och käkar middag med ett gäng brudar sen bär det av till Åhus på fest!
Lägger upp bilder imorgon!







Tips till dig som vill hjälpa


Många av er har undrat "Men vad kan egentligen jag göra för miljön?" och det är nog en vanlig fråga som rör sig i både unga och vuxnas huvuden. Vissa av er återvinner, cyklar och åker buss med mera, och det är SUPERBRA! Mer än så är svårt att göra när man är ung och fortfarande bor hemma där mamsem och papsen bestämmer.
Men finns det något mer man kan göra fastän man bor hemma?
Jag ska inte babbla om detdär alla redan vet; cykla, ta bussen, duscha inte länge, släng inte skräp i naturen med mera. För de flesta vet allt detta som alla tjatar om.
Men det finns mer.



Vad använder ni för el där hemma till exempel? Vart kommer den ifrån? Fråga din förälder det, kanske kan ni byta till ett miljövänligare alternativ. Nämn också att miljövänlig el (från vindkraft till exempel) ibland kan vara billigare än el från till exempel kärnkraftverk.



Hur många soptunnor har ni under diskbänken? En? Då är det kanske dags att friska upp föräldrarna med att man kan sopsortera, matavfall i en påse och brännbart i en annan. I de flesta kommuner idag kan man få gröna och röda påsar hemskickade.



Återvinner ni där hemma? Om inte är det på hög tid att argumentera för detta också. Återvinning är något av det bästa man kan göra för miljön! Och det är inte svårt heller. Jag är säker på att nära ditt område finns återvinningsstationer, snacka där hemma om det.



Som jag nämnt tidigare är det oftast dyrare med miljömärkta produkter än produkter som innehåller miljögifter. Och många familjer väljer att hoppa över de miljömärkta produkterna just för detta, och det är begripligt med tanke på den tajta budget de flesta familjer har. Men man behöver inte välja alla miljömärka prudkter, vissa är bättre än andra.
Saker som man bör köpa är (läs innehållsförteckningen på paketet);
Tvättmedel utan fosfat
Plastpåsar och plastburkar utan PVC
Miljömärkta rengöringsmedel

Hårbestyr som vanligt


Tänkte jag skulle sova länge idag, men blir aldrig så på grund av mitt morgonpiggsyndrom. Jag lovar, det kvittar om jag suttit upp till fyra på natten och festat, jag klarar inte av att sova längre än tio. Sjukt jobbigt jag VILL ju sova, sova är gött :D

Den ensamma kvällen igår var mysig men nu är jag sugen på folk, närhet och babbel. Så ikväll blir det fest i Åhus med skönt folk, längtar :D Funderar på att göra ansiktsmask, raka benen sådär skitnoga, fila naglarna och kanske göra någon kul frisyr till ikväll? Har typ alltid samma frisyr båda i skolan och på fest - rakt och nersläppt. Vågar inget annat eftersom jag inte har så långt hår.

Snart ska jag i alla fall ut o spinga, sen väntas djupdykning efter någor nytt att skriva om här på bloggen, jag har massor med idéer i huvudet! Ha en bra daaaaaaag




Någon som har tips på frisyr till mitt ganska korta hår?



Fett som miljömedel


Som kanske de flesta vet innebär ordet Miljö inte bara allt dethär "tråkiga" babblet om skog, koldioxid, ozonlagret med mera med mera, det är mycket mer.
Jag råkade hamna på en sida nyss jag inte hört talas om innan; www.nyteknik.se, som också verkar vara en tidning. Så jag klickade mig in och hittade massor med artiklar som relaterade till miljö, coolt va? Inte trodde jag det om en tekniktidning. Så för att ta en liten paus i allt dåligt mot miljön, så hittade jag en positiv artikel; "Fett bra för Estrella".

Artikeln handlar om chipsföretaget Estrella i Angered här i Sverige som då tillverkar chips. När de gör sina chips använder de frityrolja (24.000 liter om dagen för att vara exakt) och efter produktionen brukar det alltid bli frityrolja över, som rester liksom. Dessa rester har förr används av ett företag som gör kosmetika, men nu har Estrella kommit in på nya banor och säljer istället vidare sin överblivna olja till ett tyskt företag vid namn Der nagel. Der nagel skickar sedan vidare den inköpta oljan till andra företag som gör biogas av det. Skräp som blir till nytta, helt enkelt.
I artikeln framgår även om ännu fler idéer på Estrella, som att återanvända potatisskal. Potatisskal kan bli utmärkt biogas eller etanol, sådant som egentligen skulle slängas. Bra va?

En liten rolig sak, enligt mig då, är även att de nämner att de får mer betalt av att sälja fettet till Der nagel än till kosmetikföretag. Undra om de hade bytt annars? Hmm




Skräp som blir till nytta, något fler företag borde satsa på!



Ensamhet kan vara mysigt



Tjooo!
Kom nyss hem från doktorn där jag varit för att kolla upp lite saker, tex att jag alltid är trött, täppt i näsan och får lätt halsfluss. Ni skulle sett mig i somras, jag fick halsfluss tre gånger!! Det fick jag efter att ha suttit ute på kvällen, ibland utan jacka och ibland med, men fick halsfluss. Skumt. Så ja, jag snackade med en gubbe på läkarstationen idag och på tisdag ska jag in och ta blodprov. Stick i fingret, usch!

Fredag i alla fall, skööönt eller vad? Denna helgen känns riktigt välkommen. Ikväll ska jag ta en hemmakväll för mig själv, sitta vid datorn, äta godis och kolla på film ända in på natten. Helt själv, mysigt ibland :D




Vad ska du göra ikväll?

Etanolens baksidor

Puh, kom nyss hem efter en 1½ timmes lång runda med en kompis. Blev nästan svettig :p Haha.

Läste nyss en kommentar (jag tycker det är bra att man uppmärksammar sina kommentarer) där personen sammanfattat det jag just nu ska skriva. Nackdelen med etanolbilar! För ja, det finns en stor nackdel som gör att vi bör tänka efter innan vi tror vi är så himla braaa när vi kör miljöbil.

Jaha, vad görs etanol på då? Jo, naturbränlse, alltså sådant som inte släpper ut mer koldioxid vid förbränning än vad det tagit in. Då snackar man träd, sockerör med mera. Det är sådant man alltså gör etanol av som vi sedan tankar våra bilar med. Såklart kommer inte denna bränsle från Sverige (inte vill vi hugga ner VÅR skog) utan detta kommer ifrån länder som Brasilien, Indonesien och Malaysia. Där jobbar alltså arbetare (både barn och vuxna) med att hugga ner material ifrån deras åkrar och skogar. De huggar alltså ner sin egen mat och sin egen natur, för OSS. Vi här i den rika västvärlden, det är för OSS de hugger ner detta. Och lönen är som vanligt; orimligt liten för det tunga jobbet.
Så visst, miljöbilar bidrar till en renare luft, men bidrar även till en smutsigare värld. Tänk bara på alla träd som fälls, och all mat som spills på etanol. Och det är ju tack vare träden vi får syre, och utan syre dör vi ju?

Ja, det är jävligt komplicerade frågor det här. Det är precis som om vårt jordklot inte är byggt för vår moderna tid. Jorden är inte byggd för bilar, industrier med mera och när vi försöker bota detta med miljöbilar och sådant, då finns det nackdelar med det också.
Man kan inte både ha kakan... och äta den.

Såklart finns det HUNDRA saker till att skriva om som har med etanol, miljöbilar, skogsskövling, svält med mera. Men jag känner att jag tar lite åt gången. Kanske dyker det upp fler inlägg med samma tema. Men om du vill läsa vidare, sök på exempelvis Etanol på google så hittar du massor av intressanta artiklar!





Ekonomi i bakhuvudet

ÄNTLIGEN hemma från skolan, sjukt, klockan är fan halv sex? :S
Läste kommentarer från det förra inlägget att det inte är bara jag som har långt till skolan, jag säger bara; kämpa på!

Satt i bussen påväg hem idag och kikade ut genom fönstret och fick syn på en speciell bil, en sådan där biogas/etanol bil som endel kör runt med. För det brukar alltid stå Biogasdriven bil eller något liknande på dem, och sen så brukar alltid föraren se rik och glad ut. Ja, då är det troligen en miljöbil som de kallas.
Då tror säkert du att jag är för dessa bilar, och det är jag till 50%, men jag är lika mycket emot dem också. För inuti mitt huvud kämpar Miljötankarna emot de Ekonomiska och Etiska tankarna. För det många inte vet, men borde veta, är att Miljö och Ekonomi hänger ihop JÄTTEMYCKET.
Exempel?
Ja, varför vill inte industriföretag byta till miljövänligare medel? - Det är för dyrt!
Varför väljer kunderna inte alltid miljömärkt osv? - Det är dyrare!
Alltså, för att förstå sig på miljö måste man även ha ekonomi med mera i bakhuvudet.

Snart ska jag förklara för er varför jag är 50% emot etanolbilar!




It's all about the money






Fortsätt kritisera mig

Hääärligt att inte börja förens vid tio :) Men eftersom man bor så långt ifrån sin skola får man börja cykla till tåget redan vid halv nio. Suger? Ja det kan man säga.
Måste bara säga att jag blir glad över alla kommentarer, särskilt de som handlar om mina inlägg. Och fortsätt fråga och kritisera, det är också kul, för hade jag varit er hade jag kanske också tänkt; Alltså, ofta det stämmer? Hur vet hon allt detdär?
Så fortsätt fråga :)

Sen skulle jag vilja fråga om det är någon som skulle vilja hjälpa mig med min meny? Där det står Senaste inlägg, Kategorier med mera. Det ser helt konstigt ut, jag skulle vilja ha lite mer mellanrum, men fattar fan inte hur man gör. Hör gärna av dig om du kan sånt, mer behövs inte för tillfället :)
Du kan skriva till mig på [email protected]





Ha en bra dag DU

Turismens baksida


Satt och åt innan då jag hittade en Vagabond tidning liggandes på bordet (resetidning) så jag tog upp och kollade lite, alltid skönt att få drömma sig bort bland de vackra bilderna som finns i resetidningar.
Då hittade jag ett reportage om Jennie Dielemans nya bok Välkommen till Paradiset som verkade mycket intressant. Hon och en fotograf hade begett sig till några av världens främsta turistländer såsom Dominikanska republiken, Kanarieöarna, Thailand, Vietnam och Mexiko. Där har de granskat turister och deras sätt att bete sig mot den nya kultaren samt vilka spår de lämnar efter sig.
Många vet redan att turismen är det som drar in mest pengar i vissa länder som är helt beroende av tursimen. Men det finns baksidor också, och det är dels detta boken handlar om.
Vi turister klampar in i ett land och förstör miljön, kulturen och tvingar landet att skära ner på löner med mera för att priserna för oss ska bli billigare. Det är precis som med industrier i ex. Kina som tävlar om vilka som kan leverera billigast, men tvingas då sänka de anställdas löner och säkerhet.
Likadant är det i länder där de stora företagen dominerar och lokalbefolkningen blir utsatt. Företag från andra länder går in i ett land och placerar sina All-inclusive hotell, resturanger med mera och låter sedan lokalbefolkningen jobba för småsummor på dessa ställen. Sant, ja, tyvärr. Författarinnan har själv undersökt saken och bekräftat detta i sin bok. Hon interjuvade även en kvinna i den Dominikanska republiken som jobbade på ett utländskt hotell. Hon sa att det såklart fanns fördelar också med turismen även för lokalbefolkningen.
Hon menar att skattepengarna som till exempel bygger nya vägar med mera är livsnödvändigt för ett land. Men sen är det inte så mycket mer. Jennie frågar även kvinnan varför hon jobbar trots de hårda kraven och den låga lönen.
- Man kan ju inte vara tiggare i sitt eget land, säger hon.

Vad vill jag då säga med denna artikeln? Jo, att RESPEKTERA det land man kommer till. Att inte välja utländska All-inclusive hotell utan Lokalt ägda hotell (vilket oftast är billigare också), att inte skräpa ner och att ta hänsyn till kulturen. Jag säger inte att just DU gör detta när du är utomlands, men det finns vissa. Artikeln är även en liten väckarklocka för dem som tror att det är såååå bra med turism, så varsågod, hoppas läsningen var trevlig.




Jennies bok "Välkommen till Paradiset" finns att köpa och läsa om på internet

Dagens outfit






Jag har inte fått kläm på det här med foto än, men det kommer ;)
Här har ni dagens outfit



Sex och samlevnad för 17åringar

Godmorgon på er, fyfan vad trött jag är. Vaknade av mig själv 05.10 och kunde inte somna om, typiskt.
Ja, vad händer idag då? I skolan ska vi ha Sex och samlevnad idag (trodde man bara hade det i mellanstadiet typ) så det ska väl bli intressant tror jag, hehe.
Sen ska jag försöka ge mig ut på joggingspåret också som i måndags. Men eftersom jag sprang då så har jag mer vilja att springa nu, eftersom det inte är SÅÅÅ farligt som man tror. Det är snarare skönt.





Ut i kylan nu då, ibland önskar man dendär växthuseffekten kunde kännas lite om den nu ska finnas 


Växthuseffekten, både bra och dålig?

Jag är ofta inne på Aftonbladets TV och kollar på olika klipp, och hittade ett intressant idag. Första delen av klippet handlar om de smältande glacieärerna på Vatnjökull som beräknas vara borta nästa århundrande och ge katastofala följder. Andra delen av klippet handlar om hur Island har fått bättre odlingsmarker och odlingsmöjligheter tack vare den globala uppvärmningen.
Så den globala uppvärmningen verkar vara både bra och dålig?

Då kan man ju fundera på vilken sida man ska stå? Visst är det tråkigt med smältande glaciärer men Island får ju mer mat? Eller?
Det bästa med klippet är att den inte tar ställning, den säger inte vilken sida som är rätt eller fel. Men om du frågar mig så tycker jag att smältande glaciärer är värst. Till nästa århundrande kommer havsnivån stiga med 7 meter. 7 meter! Det är många platser i Sverige och i övriga världen som kommer ligga under vatten då. Och även om du inte lever nästa århundande, så höjs ju vattennivån lite för varje år ändå. Så när du är typ 60 bast och bor på en låg plats i landet, får du troligen flytta eller drunkna. Och Island har ju klarat sig bra utan dessa odlingsmöjligheter innan, så inte ska vi ha Island som en ursäkt i att skita i växthuseffekten.

Vad tycker du? Se klippet; http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article3474477.ab





Kanske bäst att börja cykla lite mer ändå?



Nu jävlar i


På idrotten har vi en slags uppgift som går ut på att under 10 veckor ska man förbättra något med sig själv som till exempel styrka, kondition, kost med mera. Jag har valt styrka och kondition (konditionen är helt klart värst)
Så IDAG NU PRECIS tog jag tag i det och stack ut och sprang en runda på 2,4 km på hyffsat bra tid för att vara mig (a). Så nu är jag nöjd, fan vad bra man mår efteråt alltså.
Så nu ska jag in i duschen och sedan skicka lite bilder till en tjej som är intresserad av min tubtopklänning (se tidigare inlägg) skojj va?
Har ganska mycket fina, nya kläder här hemma som jag inte använder. Kanske skulle ta och lägga ut lite fler bilder?
(bra för miljön också att inte köpa nytt hela tiden) hehe




Man får ju passa på när det är så fint väder ute



Waveroller - framtidens energikälla


Underbar dag då vi slutade tio över ett men egentligen skulle slutat vid fyra!
Anledningen - administrationlektionen inställd. Detta är fjärde gången den lektionen är inställd, skumt.
Samtidigt som det var skönt att sluta tidigt hade jag även varit beredd på att hålla i min föreläsning på den lektionen. Med ämnet miljöteknik faktiskt. Blev inspererad av dendär Fortumreklamfilmen om dykaren som uppfinner en ny energikälla; Waveroller. Sett den? Den öppnade mina ögon lite extra i alla fall.
Så gick in på fortums hemsida och klickade mig fram. Tyvärr hade de inte så mycket information på själva hemsidan utan man fick klicka in sig till en engelsk hemsida och läsa vidare.

Eftersom jag tycker det är viktigt att vi, den nya generationen, förstår oss på lite mer än bara mode och tvprogram så vill jag berätta lite om Waveroller, som förutspås bli en av världens ledande energikällor i framtiden.
Waverollern (se bild nedan) fungerar som en svängdörr och följer vågornas rytm. Denna energi som skapas skickas sedan till en generator som omvandlar energin till el.
Waveroller är den första energikällan som sitter under vattnet istället för som till exempel vattenkraftverk som uttnyttjar vågorna på ytan. Under vattnet är Waveroller osynlig och ljudlös samt skadar inte landskapsbilden, perfekt eftersom många tycker vindkraftverk med mera är fula ( typ gamla kärringar och gubbar som inte fattar sig på moderniteten)
Vill ni läsa mer gå in på www.fortum.se





Prototypbild

Namninsamling?



Jag vill vara medlem på blogg.se eftersom jag gillar att ha bloggen här. Jag har kollat runt på andra bloggsidor men det är inte samma sak tycker man.
I alla fall, jag har suttit hela dagen idag och fixat med min design för att det ska bli NÅGORLUNDA bra. Jag är knappt nöjd, men vad fan ska man göra när man inte fattar sig på dedär jävla kodmallarna? Ursäkta, men moderna hemsidor idag har mycket lättare när det gäller att göra sin sida. Sitta och klippa och klistra med en massa bokstäver och siffror i flera timmar, och råkar man radera fel så är hela skiten körd, ska det vara så?

Jag är nog inte ensam med dessa åsikter, varför inte starta en namnsamling till blogg.se och be dem modernisera sig lite för oss lite ovanare medlemmar som inte vet hur man gör med kodmallar?


Bara man kämpar


Jag var dömd att sitta hemma igår kändes det som, eftersom alla jag ringde till var upptagna. Och jag var så jääävla festsugen igår. Så jag tog mod till mig och hörde av mig till lite gamla polare och vips så var förfest och sånt fixat.
Härligt!
Så jag träffade fullt med gamla polare + nytt folk igår och det var skojj, sånt man borde göra oftare liksom.




Linnea och jag






Öööh ja vad ska man säga?

Kött artikel



Nejmen, så överraskad jag blev när jag besökte Aftonbladets "Klimathot" avdelning. En artikel om att man ska äta mindre kött för att lindra koldioxidutsläppen, TJOHOO. Äntligen en riktig artikel som faktiskt stämmer också. Synd bara att dom visar artikeln endast i "Klimathot" avdelningen. Jag har bläddrat igenom hela startsidan men hittar endast att någon från idol behövde lite psykologsnack och någon tant som läxade upp en baknrånare.
Men man får ju vara glad över det lilla?

I alla fall, det är chefen för FN:s klimatpanel som har uttryckt sig om detta, att alla borde lägga in minst en köttfri dag i veckan. Han menar att det är en liten åtgärd för att skära ner på koldioxidutsläppen. Och gubben vet vad han pratar om för det stämmer. Kött är en riktig klimatbov. Inte nog med att det går åt flera ton vatten till tillverkning av kött, boskapen ska transporteras till slakteriet för att sedan transporteras till affärerna. Och oftast då med lastbil, långa sträckor.

Så jag håller med Rajendra Pachauri (chef för FN:s klimatpanel), visst borde alla försöka skära ner på köttet. Kanske be morsan och farsan att också göra det, fråga om lite mer veggomat hemma. För vet du vad? Förr åt man bara kött en gång i veckan, eftersom det var något fint och dyrt. Och det behövs inte mer kött än så för att få i sig tillräckligt av det kött har att erbjuda. Man behöver inte ens ha kött i sin diet för att få i sig alla ämnen man behöver. Jag äter inte kött och jag mår hur bra som helst. Gäller bara att kolla upp lite vad man ska komplettera med. Eller gör man som Rajendra Pachauri säger, ha en köttfri dag i veckan.





Går det att vara utan? Ja, du dör inte.


Uppdatering Miljö



Vet ni vad som är förjävligt?
Att hitta saker på internet. Det är för svårt, komplicerat och tacka gud för att Google finns. Jag tror anledningen bakom att ungdomar är så intresserade av sånt som är så jävla ointressant är för att det är mycket mer lätttillgängligt. Gå in på vilken sida som helst så står det; I höst är det RÖTT som gäller, tjejer. Eller; Köp nintendo Wii och få ett liv på köpet. Typ..
Ja jag är i alla fall inte intresserad av sånt, så vad finns det att hämta för sådana som mig?
Jo vi får söka på Google, och sedan klicka oss igenom tusen hemsidor innan vi hittar det vi vill ha. Och det jag vill ha idag är information. Enkel information om vad som HÄNDER, något BRA som händer IDAG. Finns det? Ja.

Jag är intresserad av Miljö och står för det. Och jag VET att det finns fler som är det, men som sagt, informationen är så svår att hitta att man slutar bry sig. Jaaaa alla vet att man ska återvinna, cykla mer och inte ha alla lampor tända i huset hela dagen. Jaaa vi vet det, men finns det inget mer? Det måste det ju...

Jag ska hjälpa dig, jag ska starta en miljöblogg (kanske stoppar in lite annat gott också) så du slipper sitta och söka på Google. Ciao




Feel the envoirment

RSS 2.0