Fairtrade - vad är det?

Eftersom jag även är Ekonomiintresserad är det ju inte helt omöjligt att även sådana inlägg kan dyka upp. Idag ska jag ta reda på mer om produktmärket fairtrade - ett rättvisemärke som främjar rättvis handel i världen.

Vad är Fairtrade?
Fairtrade är en Rättvisemärkning som sätts på olika produkter för att hjälpa de som odlar/skapar produkten samt hjälpa dig som kund att välja rättvisemärkt i butiken.
Vad gör Fairtrade?
Fairtrade är precis som Svanen något man kan ansöka om att bli. Då åker inspektörer ut till företaget och kontrollerar företaget och hjälper odlarna att höja sina inkomster och sin levnadsstandrad. Dessa kontroller sker 3 gånger per år, och missköter sig företagen, blir man av med certifikatet.
Fairtrade arbetar med att:
• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
• Barnarbete och diskriminering motverkas
• Demokratin och organisationsrätten främjas
• Lokalsamhället utvecklas socialt och ekonomiskt
• Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas
Varför finns Fairtrade?
De som arbetar med Fairtrade anser att det är fel att folk som tillverkar våra matprodukter ska behöva fara illa, för att vi ska kunna handla billigt. Det strider starkt mot de mänskliga rättigheterna. Inte hade du velat jobba 12 timmar om dagen med att plocka kaffebönor, för struntsummor som du knappt kan köpa mat för en dag på. Och vi i Sverige är inte såååå fattiga, vi har råd att ge 2-3 kronor mer för en matvara.
Kan man lita på att pengarna hamnar rätt?
Meningen med Fairtrade är ju att höja odlarnas levnadsstandard, alltså tjäna lite mer. Fairtrade manar att du kan vara säker på att odlaren redan fått betalt när du handlar din vara, direkt av företaget som importerar varan till Sverige. De som jobbar inom området i Fairtrade styr inte pengaflödet men kontrollerar så pengarna hamnar rätt.
Vad tycker jag om Fairtrade?
Jag sätter mig lätt in i människors situation, och därför skulle jag tycka mitt liv var förjävligt om jag behövde slita för småsummor för att rika människor skulle kunna handla billigt. Nej, vem vill ha det så? Därför är det mer än bra att Rättvisemärkta produkter finns, och sprider lite hopp!

En uppmärksam läsare påminde mig om att tillägga; Fairtrade sysslar inte bara med matprodukter utan det gäller även kläder och andra varor!




Kanske någon krona dyrare, men du kan käka maten med gott samvete!

Kommentera mera
Postat av: Nelly

bra inlägg! : )



det som kan vara bra att skriva ut i texten är att det även gäller kläder och andra varor, inta bara mat. och att även hela produkten är fairtraid och inte bara ex en ingrediens.



ska skriva rent mitt inlägg om communtiy trade nu och publ det igen. skriv gärna om det, det är intressant!



kul att du kikade in hos mig, kom gärna tillbaka och rösta gärna i min enkät! tack! : )

2008-10-22 @ 17:12:32
URL: http://balladsoflife.blogspot.com
Postat av: Jessi

åh jätte bra inlägg, så härligt när man känner att man lär sig något nytt :D

2008-10-22 @ 17:59:38
URL: http://jessi91.blogg.se/
Postat av: camilla

Hade ingen aning om att det ens fanns ett sånt märke men sedär då vet man de :)

2008-10-22 @ 18:56:50
URL: http://camillaelisabetlyktberg.blogg.se/
Postat av: natta

Ahh en miljöblogg. Tänkte själv jag skulle starta en eftersom jag inte hittade någon sån. Kul, kör på :D

2008-10-22 @ 20:44:47
Postat av: Ammi

jag har för mig att kriterierna att få kalla en vara för fair trade är att minst 10% av inehållet ska vara fair trade. Vet du om det stämmer?

2008-10-22 @ 20:52:58
URL: http://amelies.blogg.se/
Postat av: Anonym

vilken bra blogg du har , jag menar det ! liksom alla skriver om mode, kändisar, outfits bla och du vågar skriva om miljön och andra viktiga grejer i världen, jag hälsar på varannandag ska du veta ! :)

ha det bra ..

2008-10-22 @ 21:32:07
Postat av: baaaaaaaaaaaah

kände inte alls till det märket, det var som fan!

2008-10-22 @ 22:43:45
URL: http://barbatartek.blogg.se/
Postat av: GM

God morgon!



Hoppas du får en bra dag =)

2008-10-23 @ 06:47:53
URL: http://garbomannen.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0