Miljövänliga julklappar

OJOJ vad dålig jag har varit på att uppdatera här den senaste tiden. Men jag har helt enkelt inte orkat eller haft tid med tanke på alla prov och inlämningar vi har nu de sista veckorna före jul.
Som ni kanske kommer ihåg har jag lovat att lägga upp lite tips på miljövänliga klappar här, och det ska jag också. Idag är det tio dagar kvar till jul, och om du är som jag har du inte handlat alla julklappar än. Då passar det väl bra med lite tips? Miljövänliga dessutom!




1. Detta är tre helt sjukt snygga skålar tillverkade för hand av återvunna bildäck. De finns i olika storlekar och kostar ca 300 kronor för tre stycken. Det finns även andra alternativ i samma material som till exempel blomkrukor. Du hittar dem på: www.wilmaandfriends.se

2. Denna lilla burk är en Quickdisk som är praktisk i köket när du till exempel vill diska en enskild grej. Då doppar du bara diskborsten i Quickdisken och slipper använda onödigt diskmedel. Quickdisken kostar runt 40 kronor och finns bland annat på Claes Olssons.

3. En perfekt julklapp kan vara hud och hårvårdsprodukter. Ännu bättre om de är miljövänliga. Exempel på produktmärke med miljövänligt utbud av hud och hårvårdsprodukter är: Derma Nord och Mirandas Skin Care. Fråga efter dessa märken där du köper hud och hårvårdsprodukter. Om de inte skulle finnas, fråga efter andra miljövänliga utbud :)

4. Olika slags fröer; morötter, krasse, potatis, lök eller bönor är jättesött att ge bort till någon som har möjlighet att odla i trädgård eller på balkong. Köp gärna med lite burkar och näring.

5. Denna söta klädhängare är gjord av återvunnet aliminum och finns i olika färger och skepnader. Denna kommer också ifrån www.wilmaandfriends.se. Kostar 245 kronor. Lite dyrt men OJ så snygg på väggen!

6. Lågenergilampor av alla dess slag är skitbra julklappar! Finns i stort sett i alla butiker som säljer lampor.

7. Denna boken har du säkert sett eller hört talas om innan. Det är en jättebra bok som ger dig tips på hur du kan påverka och förändra världen. Kostar cirka 100 kronor och finns i bokhandeln.

8. Mmm choklad, en jättegod julklkapp att ge bort mest som en fin gest. Skippa då dedär vanliga chokladen som till exempel Marabou. Ge bort en chokladupplevelse och välj ekologisk och kanske också rättvisemärkt choklad. Lite dyrare och lite finare.

9. Ljus är något alla tycker om att få. Men se till att kolla om ljuset är av äkta stearin. Det finns nämligen många ljus som innehåller paraffin istället för stearin, vilket gör ljusen lite billigare men även sämra för miljön eftersom paraffin släpper ut koldioxid. Så fråga efter äkta stearinljus!





Kommentera mera
Postat av: Helen

Nu har jag tävlingen igen! Vinsten är något som är det mest populära bland kvinnor världens över? vågar du gissa vad!? Detta är en perfekt present till kompisen eller helt enkelt dig själv :)

www.heleeens.devote.se

2008-12-15 @ 19:51:24
URL: http://heleeens.devote.se
Postat av: renate

svar: okej, då ska jag läsa din blogg :)

vad önskar du dig till jul då? ;)

2008-12-15 @ 21:21:51
URL: http://renatekristina.blogg.se/
Postat av: Hannah

Jag gillar nummer 9!



Bra initiativ med miljöblogg =)

/Hannah

2008-12-15 @ 22:08:09
URL: http://hannahslife.blogg.se/
Postat av: Linda

Nu har jag en ny tävling ute=)

http://sweetkay.blogg.se/2008/december/tavlings-dags.html#comment

2008-12-16 @ 11:41:32
URL: http://sweetkay.blogg.se/
Postat av: stina

Hej! tror att jag äntligen har hittat en vän här i bloggvärlden. Har inte sett så många andra med så meningsfull blogg som din! Toppen!

Jodu, wilmaandfriends är en liten pärla som ligger en halvtimme härifrån, älskarleby, jag bor i gävle. Dock handlar man ju inte hemma hos henne men nu när jag köpte mina julstjärnor av henne så tog hon med dom in till jobbet i gävle så det itne vart någon onödig frakt. den där sidan är hur bra som helst! Men har du sett dessa då?

hildur.se

minthe.se

dumonde.se

unnamei.se

zion.se

mittimyllan.se

ekogarderoben.se

ekoshopping.se

swedenorganics.se

ekohygien.se

gemenskapgron.se



den sistnämnda, gemenskap grön, är ju helt underbar! där finns allt. största ekoshoppen på nätet ;)

Ha en fin jul! Kram

2008-12-18 @ 15:22:02
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/
Postat av: stina igen

swedenorganics.com ska det va å inget annat! :)

2008-12-18 @ 15:22:52
Postat av: Theréz

Vi har den där boken :) har inte läst allt i den än men det jag har läst av den är bra ;D

2009-01-03 @ 00:35:48
URL: http://therez.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0