Waveroller - framtidens energikälla


Underbar dag då vi slutade tio över ett men egentligen skulle slutat vid fyra!
Anledningen - administrationlektionen inställd. Detta är fjärde gången den lektionen är inställd, skumt.
Samtidigt som det var skönt att sluta tidigt hade jag även varit beredd på att hålla i min föreläsning på den lektionen. Med ämnet miljöteknik faktiskt. Blev inspererad av dendär Fortumreklamfilmen om dykaren som uppfinner en ny energikälla; Waveroller. Sett den? Den öppnade mina ögon lite extra i alla fall.
Så gick in på fortums hemsida och klickade mig fram. Tyvärr hade de inte så mycket information på själva hemsidan utan man fick klicka in sig till en engelsk hemsida och läsa vidare.

Eftersom jag tycker det är viktigt att vi, den nya generationen, förstår oss på lite mer än bara mode och tvprogram så vill jag berätta lite om Waveroller, som förutspås bli en av världens ledande energikällor i framtiden.
Waverollern (se bild nedan) fungerar som en svängdörr och följer vågornas rytm. Denna energi som skapas skickas sedan till en generator som omvandlar energin till el.
Waveroller är den första energikällan som sitter under vattnet istället för som till exempel vattenkraftverk som uttnyttjar vågorna på ytan. Under vattnet är Waveroller osynlig och ljudlös samt skadar inte landskapsbilden, perfekt eftersom många tycker vindkraftverk med mera är fula ( typ gamla kärringar och gubbar som inte fattar sig på moderniteten)
Vill ni läsa mer gå in på www.fortum.se





Prototypbild

Kommentera mera
Postat av: Therése

Jag har sett den reklamen, tyckte det var jätte smart! De borde göra såna mkt ;) Och helst byta kol, olje förbränning osv till detta

2008-10-08 @ 19:42:15
URL: http://bloond0.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0