Bättre produkter, även dyrare - Min teori om varför

Många av oss köper ibland hellre en produkt utan miljömärkning/rättvisemärkning med mera för att den är billigare. Ibland kan det röra sig om småsummor och ibland kan det vara stora skillnader. Varför är egentligen alltid de produkter med miljömärkning/rättvisemärkning dyrare? Borde man inte främja dessa produkter och göra dem billigare istället?

Den frågan har jag ställt mig många gånger, och innan jag tar reda på det verkliga svaret (kommer i annat inlägg) ska jag lägga fram vad JAG tror.
Jag tror företag är för giriga idag. Det handlar inte längre om miljonbelopp i omsättning per år, nej, nu ska det helst vara miljarder. Hur gör ett företag för att tjäna så mycket? Jo, dra ner på kostnaderna, sälj varan mycket dyrare än vad den kostade att tillverka, men låt varan ändå vara relativt billig på marknaden. Då tjänar du cash, och det vet bossarna.
Men vilka är villiga att tillverka en vara som ska göras så billig så möjligt?
Jo, fattigt folk i exempelvis Asien. Där tävlar leverantörerna (de som säljer ifrån fabrikerna) om att vara billigast, då vill vi ha dem. Och hur blir man billigast? Jo, man drar även där ner på miljö och kostnader. Man sänker arbetarnas löner och levnadsstandrad. Man skiter i att exempelvis sortera avfall, ge ut skyddskläder och man skiter även i att barn inte borde arbeta. På så sätt kan man tillverka tyg, leksaker, fotbollar m.m väääldigt billigt. Men vilka får lida? Naturen och arbetarna.

Så om du nu ska tillverka/importera/sälja något som ska uppfylla vissa krav, krävs pengar. Pengar till löner, pengar till att avfallet hamnar rätt, pengar till bättre kemikalier med mera. Detta kostar. Och då kostar även varan mer i butiken. Men tänk, det är inte pengar i onödan. Att försöka göra världen lite bättre kostar mer, så är det. Det kommer alltid vara de där pengagalna bossarna som bestämmer. Eller tar vi, miljömärkning/rättvisemärkning troende över! SOME DAY!

Där har du min teori. Och jag tror den stämmer ganska bra med verkligheten. Vad tror du?



Vi köper produkterna billigt, de förstör sitt land. Rimligt?




Kommentera mera
Postat av: mikaela

ett väldigt bra inlägg måste jag säga !

2008-10-23 @ 18:13:19
URL: http://mikaelasalmi.webblogg.se/
Postat av: chelena - mitt liv, mina frågor.

Väldigt bra inlägg!

2008-10-23 @ 18:14:02
URL: http://chelenaa.blogg.se/
Postat av: Sara

Du har rätt. Jag brukar nästan alltid betala det dyrare för mer kvalitet och bättre miljö, eller så kör jag second hand/vintage.

2008-10-23 @ 18:16:02
URL: http://solsson.blogg.se/
Postat av: Katt

Självklart är det så!!



Tycker att vintagetrenden som sprider sig är hemskt bra med tanke på detta! :)

2008-10-23 @ 18:24:59
URL: http://medkattisord.blogspot.com
Postat av: baaaaaaaaaaaah

Du har rätt enligt mig när du säger att man rika företag i väst satsar extremt mycket på att dra ner kostnaderna för produkttillverkningen, genom att till exempel lägga fabrikerna i östra asien.



Samtidigt skapar företagens investeringar i öst att dessa länder växer och utvecklas.

Kanske är det så att utvecklingen av mänskliga rättigheter kan rädda planeten genom att förbättra livsvillkoren för de fattiga länderna, vilket gör att de kommer ställa högre krav på sina arbetsplatser och kanske kommer de bättre och miljövänliga kemikalierna till fabrikerna??



jag babblar...oj vad det blev långt... :D

2008-10-23 @ 19:25:16
URL: http://barbatartek.blogg.se/
Postat av: Daniel Pettersson

Precis! De aktörer på marknaden är giriga och vill inte lägga ner resurser och kapital på sådant som gör att deras utgifter växer. Ju mindre desto bättre tycker kapitalisterna som äger bolagen. Bra skrivet ;) Keep up the good work!

2008-10-23 @ 19:33:19
URL: http://pettmeisters.blogg.se/
Postat av: jessica

därför,hihihihi!=) AMEN,haha. ni är makalösa. jag saknade dig också, vad gör du på måndag? äta middag med alla oss tjejer då?=) PUSSSSSSS

2008-10-23 @ 20:48:58
Postat av: T r e t t i o n i o

bra skrivet... det borde finnas ännu mer ekokläder även om det bättras under åren. Jag tog idag t.ex. ställning till om jag skulle köpa en dyr ryggsäck eller en billig på typ öb. Och kom fram till att kvaliten är viktigast egentligen, (ska ha den till en resa) jag har tänkt resa många gånger, och att köpa en ny väska varje gång förlorar alla på i längden...

2008-10-23 @ 23:55:41
URL: http://trettionio.blogg.se/
Postat av: Henric

Bra tankar.

Sen är det också viktigt att inse att det är vi som konsumenter som styr marknaden. Så om vi visar att vi är beredda att betala den extra summa det innebär för att varan ska vara miljövänligare och rättvisare så kommer företagen att anpassa sig efter detta.



Det är sant att det är billigare att outsourca produktionen av sina varor till billigare länderna i bland annat Asien, men man måste då också ha i åtanke att många länder i Asien är U-länder som inte kommit långt i sin ekonomiska utveckling. Miljöarbete kommer långt ner på prioritetslistan när ett samhälle tacklas av svält och fattigdom.



Det är därför som det är vi som konsumenter i västvärlden som ska på alla sätt vi kan påverka företagen till att investera i att föra den miljöteknik vi har här till bland annat Asien. För att på så sätt hjälpa de delar av världen som idag är påväg dit där vi är idag.



För varje ekologisk mjölk vi köper producerar en ekologisk bonde ny. Om vi köper mer ekologisk mjölk kommer bonden producerar mer, så enkelt är det.

2008-10-27 @ 14:44:45
URL: http://dinmiljo.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0